مقالات

منوی مناسب برای راه اندازی فست فود

منوی مناسب برای راه اندازی فست فود

منوی مناسب برای راه اندازی فست فود

یک منوی مناسب برای راه اندازی فست فود می تواند تجربه ی غذا خوردن خوب را افزایش دهد، به مشتریان کمک کند تا انتخاب های بهتری داشته باشند و ذائقه ی آن ها را تحریک کند. وقتی که منو برای راه اندازی فست فود خود انتخاب می کنید، مسلما می خواهید لیستی از غذاهایی تهیه کنید که نه تنها خوشمزه و مقرون به صرفه هستند، بلکه نسبت به رقبای شما متفاوت و چشمگیر هم باشند. در نظر داشته باشید که منو چیزی فراتر از لیست غذاهای یک رستوران است. منو اگر به خوبی طراحی شود می تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده شود. منو هویت رستوران و محرکی برای افزایش سود رستوران است.

طراحی منوی فست فود یکی از اصلی ترین موارد مورد نیاز هر فست فودی می باشد. ما در این بخش با توجه به مطالعات میدانی انجام شده در سراسر ایران اول نسبت به سلیقه های موجود در منطقه ای که فست فود در حال راه اندازی است سپس نسبت به سطح و توان مالی و توان خرید همسایگان در منطقه نسبت به طراحی منوی مورد نیاز اقدام می نماییم. طراحی منو ها به شکلی حرفه ای انجام خواهد شد تا بتوان با قیمت تمام شده پایین و مواد اولیه کمتر منو را تهیه نمود.

 و یکی از مهم ترین سوال از خودتان این باشد: منوی مناسب برای راه اندازی فست فود باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در این مقاله شما را برای داشتن یک منوی خوب برای راه اندازی فست فود راهنمایی خواهیم کرد. شما هم چنین می توانید از شرکای تجاری یا خانواده و بستگان خود کمک بگیرید.

نحوه ایجاد منو

طراحی یک منو می تواند نگران کننده باشد و سخت به نظر برسد. در صنعت رستوران، فست فود و کافی شاپ داشتن طراحی منوی خوب، که با دقت طرح ریزی و برنامه ریزی شده است ضروری است. منوی شما ابزاری اصلی است که فروش بیشتر را به سمت کار شما سوق می دهد و طراحی منو به شما برای فروش بیشتر و افزایش سود کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که یک منوی خوب طراحی شده می تواند سود شما را 10 تا 15٪ افزایش دهد. این روند را می توان با چند مرحله ساده طی کرد:

لیست موارد منو خود را نهایی کنید و آن را در صفحه منوی گسترده قرار دهید. لیست خود را به بخش هایی مانند صبحانه، ناهار، شام,پیش غذا، دسر و غیره تقسیم کنید و طرح منو خود را طراحی کنید. در نظر بگیرید که مشتریان شما با مطالعه منو چگونه می توانند از منوی شما استفاده کنند. مطمئن شوید که منوهای کافی برای مشتریان خود دارید. اگرچه این مراحل فرایند اساسی ایجاد منو را بیان می کند، اما باید فکر و اندیشه زیادی را در طراحی منوی خود قرار دهید. در زیر، ما بهترین روش ها برای طراحی منو را برای استفاده آسان مشتریان و کمک به تسهیل فروش ارائه می دهیم.

منو مناسب برای راه اندازی فست فود

یک نکته ی بسیار مهم در خصوص طراحی منو غذایی فست فود توجه به رنگ ها و طرح ها، و نحوه ی چیدمان بخش های مختلف منو می باشد که با رعایت کردن آن مهر تاییدی بر آگاهی و حرفه ای بودن خود در این زمینه زده اید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

چگونه غذای خود را توصیف کنیم؟

نوشتن توضیحات منوی اشتها آور، مشتریان شما را ترغیب می کند تا چیز جدیدی را امتحان کنند، اطلاعاتی را در مورد حساسیت غذایی یا رژیم های غذایی جایگزین برای مهمانان ارائه دهید، و به مشتریان کمک کنید ظرفی را پیدا کنند که برای آنها جذاب باشد. بعلاوه، اگر در غذاهای خود از اسامی منحصر به فرد استفاده می کنید یا غذاهای محلی زیادی سرو می کنید، نوشتن توضیحات منو می تواند به مشتریان شما کمک کند تا دریابند انتخاب آن ها چه غذایی خواهد بود.

شما باید از توضیحات خود استفاده کنید تا نه تنها مواد موجود در غذا را ذکر کنید، بلکه برای توصیف طعم و بافت مواد غذایی نیز هست. به عنوان مثال، به جای اینکه فقط همه مواد تشکیل دهنده را در یک سالاد قرار دهید، از صفت های صوتی برای جذابیت بیشتر استفاده کنید، مانند ترد، شیرین و آبدار.

منوی مناسب برای راه اندازی فست فود باید چگونه باشد؟

وقتی که منو برای رستوران فست فود خود درست می کنید، مسلما می خواهید لیستی از غذاهایی تهیه کنید که نه تنها خوشمزه و مقرون به صرفه هستند، بلکه نسبت به رقبای شما متفاوت و چشمگیر هم باشند و یکی از مهم ترین سوال از خودتان این باشد : چطور می توان یک منوی خوب برای رستوران فست فود درست کرد؟

  • نحوه استفاده از تصاویر در منو

افزودن تصاویر به منوی شما می تواند به مشتریان شما کمک کند تا با ارائه ایده ای از ظروف شما، تصویری از آنچه را که انتظار دارند داشته باشند. اما، بسیاری از تصاویر در منوی شما دارای مفهوم منفی هستند، زیرا بسیاری از مشتریان تصاویر زیادی را در این فهرست با رستوران هایی که غذاهای کم هزینه و کم کیفیت ارائه می دهند مقایسه می کنند. در اینجا چند نکته مفید وجود دارد تا بتوانید از منوی خود نهایت استفاده را ببرید:

شما می خواهید از بالاترین کیفیت تصاویر موجود استفاده کنید. از حداکثر دو تصویر در یک صفحه استفاده کنید، مگر اینکه یک رستوران زنجیره ای باشید. از تصاویر محبوب تر استفاده کنید استفاده از آن تصاویر باعث علاقه مشتریان شما خواهد شد و باعث می شود که آنها بتوانند راحت تر آن غذا را سفارش دهند.

اگر چندین انتخاب دارید، ممکن است ارزش این را داشته باشد که به یک عکاس حرفه ای مواد غذایی بسپارید تا از تصاویر با کیفیت و واقعی از غذاهای رستوران شما استفاده کند. اگر منوی خود را به روز می کنید، می توانید اینستاگرام را بررسی کنید و ببینید که آیا هر مشتری عکس هایی که از غذای خود و بصورت آنلاین ارسال کرده است چگونه است شما می توانید از آن ها استفاده کنید اما اگر قصد دارید از تصاویر اینستاگرام یا رسانه های اجتماعی استفاده کنید، حتما با مالک عکس تماس بگیرید و ابتدا اجازه آنها را بخواهید.

  • انتخاب سبک برای منو

مهم است که سبکی را که انتخاب می کنید منعکس کننده مفهوم تجارت و جذابیت شما باشد. در اینجا چند سبک متداول وجود دارد که می تواند هنگام انتخاب سبک برای منو، شما را راهنمایی کند:

لوکس: منوهای لوکس معمولاً کوتاه هستند و فقط چند مورد در صفحه وجود دارد. تصاویر بسیار کمی در آن وجود دارد و معمولاً از یک قلم خاص و شیک استفاده می شود.

کودکانه-دوستانه: این منوها در رستورانهای دوستانه خانوادگی ارائه می شود و معمولاً دارای تعداد زیادی عکس و رنگهای روشن هستند که می توانند علاقه کودک را به خود جلب کنند. همچنین ممکن است بخواهید از یک فونت بزرگ استفاده کنید که بسیار آسان قابل خواندن باشد.

مدرن: این منوها در رستوران های مدرن گسترده هستند و طراحی آن بیشتر به موضوع تجارت شما بستگی دارد. اما، بسیاری از رستوران های مدرن دارای منوهایی هستند که براق هستند، با طرح های جالب، تصاویر سفارشی و قلم های شیک.

نوستالژیک: با افزایش سن منوهای نوستالژیک محبوب تر می شوند. این منوها به طور معمول از سبک قدیمی و همچنین چند تصویر در هر صفحه استفاده می کنند. علاوه بر این، اگر انتظار دارید که رستوران شما یک مشتری های قدیمی داشته باشد، ممکن است بخواهید فونت خود را بزرگتر کنید، در نتیجه خواندن آن آسان است.

  • انتخاب غذای ویژه سرآشپز

در این زمینه توجه به نکات روانشناسی و تحلیل احساس ها بسیار مهم می باشد. باید به این موضوع توجه کنید که چه گزینه ای چه تاثیری روی مخاطب می گذارد؛ برای مثال محبوب ترین غذا ها را شناسایی کنید. بهترین و خوشمزه ترین غذایی که در رستوران شما طبخ می شود را تعیین کنید.

  • انتخاب منو مناسب

آیتمی را انتخاب کنید که هم با ذائقه همه بخواند و هم در عین حال منحصربفرد باشد. برای مثال، اگر میخواهید یک فروشگاه برگر راه بیاندازید، انواع برگر وجود دارد که برای فروش مناسب هستند مثلا همبرگر، چیزبرگر، برگر سالمون با چاشنی فلفل قرمز بریانی شده، برگر مرغ با انواع فلفل و مواردی از این دست.

طراحی منو غذایی فست فود
تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  • استفاده از چهارچوب و قاب 

قاب ها توجه را به سمت یک گروه خاص از غذا جلب می کنند. اما در استفاده از قاب نیز باید دقت ویژه داشته باشید. اگر یک رستوران سنتی هستید نباید چهارچوبی شنبه به منوی رستوران های لاکچری داشته باشید.

  • گرافیک

در صورت لزوم،طرح های گرافیکی را اضافه کنید؛ مانند موارد برجسته یا منوهای کودکان، همچنین برای تصویر غذا می توانید از گرافیک نیز استفاده کنید. برای برجسته کردن موارد خاص  ممکن است از بلوک های رنگی یا حاشیه ای استفاده کنید .

  • بخش بندی منو 

زمانی که مشتری در منو به دنبال انتخاب غذاست مطمئنا دوست ندارد که با یک منوی وسیع و در هم و گیج کننده روبرو شود. شما نیز سعی کنید در طراحی منوی رستوران تان از دسته بندی های مختلفی استفاده کنید تا پیدا کردن غذا برای مشتریان راحت تر باشد.

  • انتخاب یک طرح رنگی

رنگ هایی که در منوی خود استفاده می کنید در مورد رستوران و برند شما چیزهای زیادی می گوید و می تواند بر اشتهای مهمانان شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رنگهای روشن مانند قرمز، زرد و نارنجی می توانند اشتهای مشتری شما را افزایش داده و آنها را برای غذای شما هیجان زده کنند و رنگ هایی مانند آبی و بنفش می توانند مشتریان شما را گرسنه تر کنند.

همچنین هنگام انتخاب یک طرح رنگی برای منو، می خواهید مطمئن شوید که رنگ های شما یکدیگر را تکمیل می کنند و از یک تم سازگار برخوردار هستند. علاوه بر این، رنگ بندی شما باید با نام تجاری شما همخوانی داشته باشد. بنابراین، شما نمی توانید در منوی یک رستوران دوستدار کودک یک منوی آبی یا منوی قهوه ای خنثی داشته باشید.

  • ارائه غذاهای با کیفیت با قیمت مناسب 

رستوران های فست فود نیز منو های متفاوتی دارند. به عنوان مثال برخی از فست فود های کوچک تنها به فروش فلافل می پردازند و یا برخی از آنها به فروش پیتزا یا ساندویچ های سرد می پردازند. هر کدام را که انتخاب می کنید این را در ذهن داشته باشید که باید یک غذای با کیفیت ارائه کنید در غیر این صورت مشتری برای بار دوم به شما مراجعه نخواهد کرد و در آخر ورشکست می شوید.

قیمت هایتان باید برای مشتری مقرون به صرفه باشد. اگر رستوران باربیکیوی شما در محله ای قرار دارد که تاکیدش بر منوهای خانوادگی است، یک منوی اسپشال تخفیف دار را در کار خود قرار دهید تا خانواده هابتوانند غذاهای بسته بندی شده را با قیمت های پایین تر خریداری کنند.

  • انتخاب عنوان های جذاب برای غذاها

از عنوان های جذاب استفاده کنید، توجه به محتوا و کلماتی که در منو به کار می برید به سود شما خواهد بود.

  • بزرگ نمایی غذاهای دارای تخفیف

اگر برخی از غذاها به صورت رایگان و یا دارای تخفیف ویژه ای هستند، منو را به نحوی چیدمان کنید که چنین ویژگی ای کاملا در معرض دید مشتری باشد.

  • تعداد صفحات منو

تعداد صفحات موجود در منو شما از همه مهمتر به تعداد غذا های شما بستگی دارد. اما، وقتی صحبت از منو می شود، کمترین تعداد صفحه هم زیاد است. اگر منوی شما دارای صفحات بسیار زیادی است، می تواند برای مشتریان شما بسیار گیج کننده باشد. متداول ترین نوع منو دارای دو صفحه است و فضای زیادی را برای شما فراهم می کند تا موارد منو خود را بدون نیاز به اطلاعات زیاد برای لیست کردن فهرست کنید. اگر رستوران شما مدرن است یا دکور امروزی دارد، ممکن است برای داشتن صفحه بزرگتر یا یک طراحی منحصر به فرد تصمیم بگیرید.

  • فونت

برای نام غذاها از یک قلم بزرگ جسورانه – 14 یا 12 نقطه استفاده کنید – به دنبال توضیحی که از یک فونت 12 یا 10 نقطه ای استفاده می کند. از قرار دادن فونت های کوچکتر برای متناسب کردن همه چیز در این منو خودداری کنید، زیرا با این کار منو فقط شلوغ به نظر می رسد و سفارش آن را دشوار می کند. موارد منو را با حاشیه سود بالا در قلم های متضاد و جسورانه لیست کنید. به عنوان مثال، اگر منوی شما سبز کمرنگ است، از یک قلم بنفش تیره، آبی تیره یا سبز تیره برای برجسته کردن مواردی که می خواهید استفاده کنید.

قیمت منو
  • قلم و تایپوگرافی

فونت مورد استفاده شما اغلب هنگام طراحی منو مهم است، اما یک قلم خوب طراحی شده می تواند به شما در تسهیل فروش کمک کند. در اینجا چند نکته برای انتخاب بهترین فونت برای منو آورده شده است:

موارد منو خود را از اندازه قیمت های خود بزرگتر کنید. اگر قیمت های شما خیلی برجسته نمایش داده می شود، مشتریان به جای آنچه بیشتر از همه جذاب است، ارزان ترین کالای مورد نظر را انتخاب می کنند. می توانید برای نام اقلام خود از حروف بزرگ و پررنگ استفاده کنید، اما هنگام توصیف ظرف، از یک ظاهر طراحی کوچک و معمولی استفاده کنید.

یک منوی خوب طراحی شده باید به مشتریان رستوران ها کمک کند تا غذای خود را راحت تر انتخاب کنند و در عین حال پر سود ترین مواد غذایی را نیز برجسته کنند. هنگامی که شما با طراحی منوی رستوران کار خود را تمام کردید، منو باید نشانگر برند تجاری رستوران شما و همچنین کیفیت غذا، و قیمت گذاری باشد.

  • کاغذ

رنگ منو به مشتریان کمک می کند تا جو رستوران را درک کنند. به عنوان مثال، یک رستوران زیبای جوانان یک منوی چاپ شده روی کاغذ های ضخیم بژ نیاز دارد.یک رستوران خانوادگی که غذاهای مورد علاقه بچه ها را ارائه می دهد از یک کاغذ با رنگ روشن استفاده می کند تا فضایی جالب را نشان دهد.

  • استفاده از توضیحات

توضیحات کامل به همراه اسم غذا می تواند به مشتریان شما کمک کند تصمیم دقیق تری در انتخاب غذا داشته باشند. سعی کنید توضیحات را تا جایی که می توان کامل و در عین حال خلاصه بیاورید. توضیحات غذا مخصوصا برای افرادی که تصمیم ندارند در طراحی منو از عکس استفاده کنند ضروری به نظر می رسد.

  • درج قیمت منو

به جای لیست کردن قیمت ها، از پایین ترین و بالاترین قیمت، منو را تغییر دهید تا انتخاب کردن کمترین اقلام قیمت ها برای شام برای مشتریان دشوارتر باشد. ترزا کیم، تحلیلگر و محقق در مقاله ای در سال 2014 برای اخبار آمریكا می گوید، غذای مهم و خوشمزه رستوران خود را در صدر لیست یا در هر دسته قرار دهید، زیرا احتمالاً مشتریان اولین مورد را انتخاب می كنند.

  • نحوه ی چاپ

بعد از طراحی منو نوبت به چاپ آن رسیده است. چاپ خوب نشان دهنده ی هویت نام تجاری شماست. همانطور که در طراحی منو حتما از یک متخصص گرافیست بهره می برید، حتما از او نیز بخواهید تا نکته های یک چاپ خوب را برای شما شرح دهد. استفاده از فونت خوب، فاصله مناسب بین نام و توضیحات به مشتریان کمک می کند تا راحت تر غذای خود را انتخاب کنند و از حضور در رستورانی با نظم و انظباط لذت کافی ببرند.

  •  توجه به الگو حرکت چشم

برای سال ها رستوران ها منوهای خود را با این فرض طراحی می کردند که چشمان مشتریان آن ها به نقاط خاصی از منو، مانند گوشه ی بالا سمت چپ کشیده خواهد شد، به همین دلیل آن ها عذاهایی را که سود بالاتری داشتند در آن قسمت جایگذاری می کردند.

اگرچه تحقیقات جدید نشان می دهد که مشتریان تمایل دارند منو را مثل یک کتاب، از سمت راست بالای صفحه شروع کنند.

  • عدم تاکید بر روی قیمت

یکی از اشتباهاتی که رستوران داران در طراحی منو مرتکب می شوند در نشان دادن قیمت غذاست. بعضا دیده می شود که قیمت با فونت درشت نوشته می شود یا از رنگ هایی که حساسیت به بار می اورد استفاده می کنند.

دقت کنید در عین حال که مشتری علاقه دارد قیمت غذایی که تصمیم دارد انتخاب کند را بداند، شما نیز نباید زیاد بر روی قیمت تاکید کنید.

1 دیدگاه در “منوی مناسب برای راه اندازی فست فود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *