مقالات

تجهیزات آماده سازی غذا در رستوران

تجهیزات آماده سازی غذا در رستوران

تجهیزات آماده سازی غذا در رستوران و فست فود

بدون شک عامل موفقیت و برتری در تمامی کسب و کارهای ارائه غذا از فست فود های کوچک گرفته تا رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی طعم و کیفیت غذای آن‌هاست. تجهیزات آماده سازی غذا در رستوران یکی از عواملی است که در بهتر و متفاوت‌تر بودن طعم غذا دخیل هستند و معمولا توجه کمتری به آن شده است . در واقع این عامل حلقه‌ای است که مواد اولیه با کیفیت را به صورت استاندارد در اختیار آشپزها قرار می‌دهد تا بتوانند بهترین نوع غذا را آماده کنند.

اگر شما در حال راه اندازی یک رستوران هستید، یکی از تصمیمات مهمی که باید بگیرید، این است که چگونه آشپزخانه خود را تجهیز کنید و چه تجهیزات آماده سازی و یا تجهیزات پختی برای آشپزخانه خود نیازمندید؟ آشپزخانه قلب رستوران شماست و منوی شما را حیات می‌بخشد. بنابراین شما به تجهیزات آشپزخانه صنعتی با کیفیتی نیازمندید که در برابر استفاده مداوم و روزانه مقاوم باقی بماند و در برابر تغییرات محیطی و … نیز همواره مثل روز اول کار کند. انتخاب صحیح تجهیزات مورد نیاز برای آشپزخانه می‌تواند کارایی و بهره‌وری رستوران شما را افزایش دهد.

تجهیزات آماده سازی برای تمامی افرادی که در صنعت پخت و پز انواع غذا چه در پیشرفته ترین و بزرگترین رستوران ها کار کنند و چه در یک فست فود کوچک فعالیت داشته باشند به عنوان لازمه اصلی و ضروری کار شناخته می شود. هر چه تجهیزات آماده کردن غذا رستوران کامل تر باشند امکان پخت و پز حرفه ای تر و سریع تر و دورچین و تزیین زیباتر غذا مهیاتر می باشد و از این رو همواره یک آشپز نمونه قبل از راه اندازی کسب و کار خود ابتدا تجهیزات آماده سازی خود را تکمیل می کند.

بصورت کلی تجهیزات آماده سازی فست فود و رستوران با هم متفاوت می باشند . این نکته از این نظر مهم است که بدانید نوع منو و غذایی که در رستوران و یا فست فود سرو می شود در تعیین و آماده کردن و یا خرید تجهیزات آماده سازی اهمیت زیادی دارد. هر آنچه که هست بخش آماده سازی مواد اولیه برای داشتن یک غذای دلچسب در رستوران و فست فود را نمی توان نادیده گرفت.

تجهیزات آماده سازی غذا چیست و شامل چه مواردی می‌شود ؟

تجهیزات آماده سازی غذا

به طور کلی تجهیزات آماده سازی غذا را می‌توان این گونه تعریف و دسته بندی نمود:

به تمامی تجهیزات و وسایلی که برای آماده سازی مواد اولیه غذاها (بریدن، خرد کردن، پوست کردن، اسلایس کردن و …) به کار می‌رود، تجهیزات آماده سازی غذا می‌گویند.

تجهیزات آماده سازی غذا را می‌توان با توجه به کاربردشان تقسیم‌بندی و معرفی نمود. مواد پروتئینی، سبزیجات و پنیر، پاستا و غذاسازها از موارد هستند که برای آماده سازی، نیازمند تجهیزات خاص خود هستند. برای مثال تجهیزاتی که در رابطه با آماده سازی مواد پروتئینی به‌ کار می‌رود شامل کالباس بر، دستگاه جداکننده استخوان، چرخ گوشت، همبرگرزن، رشته کن گوشت و مرغ، دستگاه قیمه زن و … هستند. همچنین برای سبزیجات، پنیرها و سیب زمینی ها از سبزی خردکن و پوست کن استفاده می‌گردد.

اهمیت تجهیزات آماده سازی غذا در موفقیت رستوران‌ ها

برای اندازه‌گیری میزان اهمیت عوامل موثر در موفقیت رستوران یا فست فود باید در ابتدا اهداف خود را کاملا روشن نمایید سپس جایگاه تجهیزات آماده سازی غذا را در آن‌ها بیابید و متناسب با آن اقدام به خرید نمایید. قطعا افزایش فروش، بیشتر شدن تعداد مشتریان وفادار و رضایت و اعتماد آن‌ها هدف هر رستوران و یا فست فودی است.

بسیاری از آشپزخانه های صنعتی مواد اولیه خود را به صورت کلی خریداری می‌نمایند و اقدام به آماده سازی آن‌ها برای مثلا یک هفته کاری می‌نمایند. این از روش‌های مرسوم در بین تمام رستوران‌داران می‌باشد تا سرعت تحویل غذاهای خود را افزایش دهند.

اما ایده جدیدی که در برخی از آشپزخانه های صنعتی پیاده می‌شود، استفاده از مواد اولیه تازه برای آماده سازی غذا و انجام کارهای مربوط به آشپزی در جلو چشم مشتریان است. این کار باید بسیار سریع و از نظر بهداشتی استاندارد باشد که نیاز به تجهیزات آماده سازی غذای کاملا حرفه‌ای دارد.

اینکه آشپزخانه صنعتی شما از کدوم نوع باشد، در انتخاب و خرید تجهیزات آماده سازی غذای مناسب با آن تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر تجهیزات آماده سازی غذا در برندنیگ رستوران

کیفیت غذا، تکریم مشتریان و به‌ وجد آوردن آن‌ها با استفاده از ایده‌های خلاقانه از عواملی است که باعث برند شدن نام برخی از رستوران‌ها محبوب شده است. در نظر داشته باشید برندینگ به معنای معروف و محبوب کردن نام تجاری شما است و باید از تمام امکانات خود برای آن استفاده نمایید. یکی از ایده‌های جدیدی که بسیار نیز متدوال شده است نوع تزئین و برش دادن غذاهای مختلف به خصوص فست فودهاست. این تفاوت‌ها را می‌توان با به کارگیری تجهیزات آماده سازی غذا ایجاد کرد زیرا به کمک وسایل درون آشپزخانه می‌توان هر نوع شکل خاصی را از مواد اولیه ساخت. همچنین اگر شکل غذای شما متفاوت باشد نوع بسته بندی آن نیز می‌تواند خلاقانه‌تر باشد.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

معیارهای خرید تجهیزات آماده سازی غذا در رستوران

از آنجا که خرید تجهیزات آماده سازی و پخت غذا جزئی از اولین مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی است باید برای انتخاب نوع تجهیزات آماده سازی غذا، تعداد دستگاه ها و همچنین هزینه‌های اولیه برنامه‌ریزی دقیقی نمود. با استفاده از موارد زیر می‌توانید چک لیستی برای خود تهیه و قدم به قدم آن را پیاده کنید.

  • به چه وسایلی نیاز دارید؟

با توجه به اینکه در بدو شروع کار قصد دارید آشپزخانه صنعتی خود را در اندازه کوچک راه اندازی نمایید، لازم است فقط و فقط وسایلی را بخرید که برای شروع کار نیاز ضروری به آن‌ها است. با افزایش تعداد مشتریان و سفارشات خود می‌توانید دستگاه‌های بزرگتر و حرفه‌ای‌تری خریداری نمایید.

  • تناسب بین تعداد نیروهای انسانی و تجهیزات

در بسیاری از رستوران‌ها دیده می ‌ود که تعداد نیروهای انسانی بسیار بیشتر از نیاز مجموعه است که کارهای معمولا ساده به آن‌ها سپرده می‌شود در حالی که می‌توان با خرید دستگاه‌های اتوماتیک و تجهیزات آماده سازی غذا وظایف آن‌ها را تخصصی‌تر کرده و کیفیت کار را افزایش داد.

  • هزینه‌ها را مدیریت کنید اما از کیفیت تجهیزات غافل نشوید

درست است که خرید تجهیزات آماده سازی فوق حرفه‌ای هزینه‌های کوتاه‌مدت شما را بالا می‌برد اما باید در نظر داشته باشید که این تجهیزات منجر به ارائه غذای بهتر می‌شود و در نتیجه افزایش مشتریان و سود و بازگشت هزینه را به دنبال خواهد داشت. همچنین از هزینه‌های آتی مانند هزینه تعمیر یا تعویض دستگاه و قطعات راحت می‌شوید.

  • تجهیزات مورد نیاز خود را از فروشندگان معتبر خریداری کنید

هنگامی که شما تجهیزات آماده سازی غذا را از فروشگاه معتبری تهیه می‌نمایید، خیالتان بابت کیفیت قطعات اولیه، استاندارد بودن ساخت و نوع برند آن‌ها آسوده خواهد بود. به‌راحتی می‌توانید دستگاه را هنگام خرید تست نمایید و پشتیبانی مطمئن برای شرایطی که دستگاه دچار ایراد شد، داشته باشید.

برخی از تجهیزات ضروری آماده سازی غذا برای رستوران‌ ها

1.چرخ گوشت صنعتی :

چرخ گوشت یک وسیله قابل دسترس است که می تواند به بسیاری از مراکز  غذا کمک کند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند. استفاده از این محصولات ساده است و با چند مرحله آسان افراد می توانند گوشت را چرخ کرده و پخت کنند. در این جا ما چند دلیل را بیان می کنیم که چرا باید هزینه ای را برای خرید چرخ گوشت سرمایه گذاری کنید :

  • کنترل :

زمانی که گوشت خود را خورد می کنید به استفاده از گوشت بدون چربی و با چربی کنترل دقیق تری خواهید داشت.

  • طعم و مزه گوشت :

گوشت چرخ شده در فروشگاه های مواد غذایی به مدت طولانی بسته بندی شده و بر روی آنها مواد نگهدارنده پاشیده می شود تا طول عمر آن بیشتر شود پس در نتیجه خرید یک چرخ گوشت می تواند به شما برای داشتن گوشت تازه کمک کند.

  • چند نکته که در هنگام استفاده از چرخ گوشت  باید رعایت شود :

هرگز از گوشت منجمد در آسیاب خود استفاده نکنید زیرا به راحتی آسیاب نمی شود و حتی می تواند به تیغه دستگاه چرخ گوشت شما هم آسیب بزند. قبل از اینکه گوشت خود را خورد کنید پیوند t ، نوار فشار پیچ ، تیغه و سایر اجزا چرخ گوشت را در آب یخ بگذارید یا آنها را در فریز قرار دهید. این کار به گیر نکردن گوشت ، در چرخ گوشت کمک می کند. چرخ گوشت خود را بیش از اندازه باز  و بسته نکنید زیرا میتواند موتور چرخ گوشت را فرسوده کند.

2.سبزی خردکن های صنعتی :

ابزارهایی وجود دارند که بتوانند مانند یک آشپز ماهر با مهارت سبزی و میوه جات را خرد کنند این تجهیزات سبزی خرد کن های صنعتی می توانند باشند. یکی از دلایل خرید این وسیله این است که هیچ کس توانایی این را ندارد که شبانه روز سبزیجاتی با کیفیت  ثابت به شکلی که بتواند انتظارات یک رستوران را برآورده سازد و ضایعات کمتری داشته باشد را خرد کند.

3.دستگاه خلال کن :

خلال کن صنعتی یکی از تجهیزات آماده سازی رستوران بوده که در انواع طراحی ها با قدرت آماده سازی مختلفی مورد استفاده واقع می شود این محصول قابلیت خرد کردن، رنده کردن، خلال کردن در ابعاد مختلف و برش زدن را دارا می باشد از این رو استفاده از آن در رستوران ها و فست فود ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

کیفیت عملکرد این وسیله اهمیت بسیاری در کیفیت غذای تهیه و سرو شده داشته از این رو در هنگام خرید آن بایستی بسیار دقت داشته باشید تا در کنار مقرون به صرفه و مناسب بودن از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار باشد.

1 دیدگاه در “تجهیزات آماده سازی غذا در رستوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *