تجهیزات آشپزخانه صنعتی

ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

ماشین آلات آشپزخانه صنعتی در مشاغل کوچک و متوسط خدماتی، امروزه بخش بزرگی از نیروی کار را اشغال کرده است. بخصوص در شهرهای کوچک و توریستی به دلیلی سرمایه اولیه اندک این نیروها می‌توانند با اجاره مکانی کوچک و تجهیز آن به یک یا چند دستگاه مناسب به سوددهی و درآمد برای خود و خانواده خود برسند. چه بسا بسیاری از خانوارهای ایرانی تنها با خریداری دستگاه‌های سبزی خردکن و استقرار آن در حیاط خانه به اقتصاد خانواده در شهر خود کمک کرده‌اند. جز این در همه رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های رفاهی حضور این دستگاه‌ها لازم است. مضاف بر این، همه رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به این تجهیزات نیاز ضروری دارند و به‌صورت مستمر آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

علت استفاده از ماشین آلات آشپزخانه صنعتی چیست ؟

برای راه اندازی رستوران یا فست فود به یک مکان مناسب، لوازم و تجهیزات، نیروی ماهر و … احتیاج داریم. بدون شک یکی از مهم ترین مراحل ایجاد یک فست فود یا رستوران تهیه ماشین آلات آشپزخانه صنعتی مورد نیاز جهت آماده سازی، پخت و نگهداری غذا است. زیرا بیشترین تاثیر را روی کیفیت غذا و در نتیجه رضایت مشتریان دارد. در ادامه به شرح دلایل استفاده از ماشین آلات آشپزخانه می پردازیم.

  1. صرفه جویی در وقت : اگر به تعداد سفارشات و زمان کمی که در اختیار دارید دقت کنید پی میبردید که سرعت در آماده سازی و پخت غذا از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید به گونه ای انتخاب شود که آماده سازی غذا از سرعت و کیفیت بالایی برخوردار باشد.
  2. ظرفیت بالا : تجهیزات آشپزخانه خانگی به دلیل کوچک بودن سایز تجهیزات، پاسخگوی نیاز یک آشپزخانه صنعتی نیست؛ بنابراین ما باید از ماشین آلات آشپزخانه صنعتی استفاده کنیم تا پاسخگوی نیاز تعداد انبوه سفارش در کمترین زمان ممکن باشد.
  3. جنس : جنس ماشین آلات آشپزخانه صنعتی تاثیر به سزایی در حفظ بهداشت و نظافت سریع تجهیزات دارد. تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویا صنعت عموما از جنس استنلس استیل است.
  4. کیفیت مناسب : درست است که برای خرید ماشین آلات آشپزخانه ی صنعتی باید هزینه ی هنگفتی پرداخت ولی باید این نکته را در نظر داشت که کمیت را فدای کیفیت نکنیم. برای مثال اگر از فرهای معمولی استفاده کنیم از دقت بالایی برخوردار نیستند و طبیعتا کیفیت فرهای صنعتی را ندارند.
  5. کاهش نیروی انسانی : زمانی که در رستوران خود از تجهیزات آشپزخانه صنعتی استفاده می کنیم تعداد نیروی انسانی کاهش پیدا می کند و نیاز به نیروی انسانی ماهر بیشتر احساس می شود.

ماشین-آلات-آشپزخانه-صنعتی-پویا-صنعت
دسته-بندی-تجهیزات-آشپزخانه-صنعتی

دسته بندی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

یکی از مسائلی که در زمینه تجهیزات آشپزخانه صنعتی اهمیت دارد؛ دسته بندی این محصولات است. به دلیل گستردگی فراوانی که تجهیزات آشپزخانه دارند، دسته بندی آن ها کار ساده ای نیست. حتی همین امروزه هم برای دسته بندی درست و منطقی برخی محصولات، بین تجهیز کننده های آشپزخانه صنعتی، اختلاف نظرهایی وجود دارد. پس این موضوع را در نظر بگیریم که جدای از دسته بندی کلی که وجود دارد، برخی تجهیزات به طور کاملا سلیقه ای از نگاه تجهیزکنندگان، در دسته بندی های کلی قرار می گیرند. حال دسته بندی کلی تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

1- تجهیزات استیل و انبار
2- تجهیزات آماده سازی غذا
3- تجهیزات پخت غذا
4- تجهیزات سرو
5- تجهیزات شستشو
6- تجهیزات سرمایشی
7- تجهیزات خط سلف سرویس
8- تجهیزات جانبی آشپزخانه صنعتی
9- تجهیزات کافی شاپ

ماشین آلات آشپزخانه صنعتی پویا صنعت

همان طور كه مي دانيد آشپزخانه بستر توليد غذا در هر سازمان است. از نگاه صنعتی هر سازمانی كه به صورت دائمي حجم مشخصی از غذا را برای كاركنان خود توليد كند نيازمند ايجاد يك واحد پخت است. از آنجا كه بهداشت مواد غذايی در تمام مراحل تهيه و پخت برای سلامت كاركنان سازمان مهم است، رعايت سرفصل هاي ايمنی و بهداشت مواد غذايی اولين ركنی است كه در آشپزخانه ها مدنظر كارشناسان قرار مي گيرد و نقش مؤثری در ارزش و كيفيت مواد غذايي خواهد داشت.

چیدمان-آشپزخانه-صنعتی

در گذشته به آشپزخانه های بزرگ مطبخ گفته مي شد كه مختص افراد و مكان های خاصی همچون دربار شاهان بوده است. اين مطبخ ها معمولا در طبقه زيرين يا در مكانی خارج از ساختمان اصلی قرار داشتند.
لوازم آماده سازی غذا همچون تنورهای پخت نان و اجاق های پخت گوشت، حوضچه های شستشو، گنجه های نگهداری مواد و ظروف نيز جزيی از همين بناها بوده و هرگونه بهينه سازی در فضا و انطباق آن با نياز كاربران با استفاده از مصالح ساختمانی انجام می شده است. تنها وسايلی كه به عنوان ابزار كار در مطبخ ها وجود داشت تخته، چاقو مخصوص، ديگ، ظروف مسی و… بوده است. با گذشت سال ها و لزوم ارتقای كيفت محصول، ابزار و فضاهای آشپزخانه نيز به تغييراتی نياز داشت. لذا واحدهای جامع تري به نام آشپزخانه های صنعتی پديد آمدند و سير پخت غذا از مطبخ به اين واحد ها انتقال يافت.

اهمیت ارگونومی در چیدمان ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

در آشپزخانه صنعتی باید اولویت نخست ایجاد ساختار مناسب و چیدمان منظم وسایل باشد. چرا که با چیدمان مناسب می توان از کمترین فضا بیشترین بهره را برد و راندمان کار را نیز تا حدود زیادی بالا برد.

واژه ارگونومی (Ergonomics) آمیزه ای از دو واژه ارگو ( Ergo ) به معنای کار و نوموس ( Nomos ) به معنای قانون و قاعده طبیعی مشتق شده است و در لغت به معنای قوانین طبیعی كار است.

هدف اصلی علم ارگونومی طراحی است كه سعی دارد: دستگاهها، محیط كار و مشاغل را با توجه به توانائیهای جسمی و فكری، محدودیتها و علایق انسانها طراحی نماید.

لیست ماشین آلات آشپزخانه صنعتی ضروری

    خلال کن دستی رومیزی

    دستگاه خلال کن دستی

    وسیله ای بسیار کاربردی در آشپزخانه های صنعتی، رستوران ها و فست فودها و کترینگ ها برای آماده سازی سیب زمینی جهت سرخ کردن می باشد.

    دیگ چلوپز 360 لیتری

    استعلام قیمت
    1- استفاده از قطعات مقاوم و با کیفیت با عمر مفید بالا 2- مجهز به سوپاپ اطمینان مقاوم در برابر اسید ها و گاز های حاصل از احتراق 3- دارای برنرهای استیل مخصوص جوش آوردن سریع آب برنج 4- دارای درب دوجداره با عایق هوا 5- دارای لاستیک آببندی سیلیکونی خالص با کیفیت عالی و دارای 4 عدد کلیپس 6- دارای جداره عرق گیر جهت برنگشتن بخار درب دیگ چلوپز 360 لیتری به داخل پاتیل پخت برنج 7- دارای سبد مشبک از جنس استیل نگیر در داخل پاتیل پخت جهت جلوگیری از تشکیل ته دیگ و سهولت در آبکشی برنج 8- دارای لولای قوی استیل جهت حفظ وزن درب دیگ چلوپز 360 لیتری و سهولت باز و بسته کردن درب و با استفاده از فنر استیلدارای عایق حرارتی 9- پشم سرامیک و عایق هوا جهت جلوگیری از پرت حرارتی و کاهش دما در محیط و داغ نشدن بدنه دیگ 10- استفاده از یک دودکش ساخته شده از ورق استیل مناسب جهت هوا رسانی و سوختن بهتر شعله ها دیگ چلوپز 360 لیتری دارای یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش می باشد. دیگ چلوپز صنعتی در ظرفیت های 250 ، 300 و 360 لیتری به شما مشتریان محترم عرضه می گردد.

    سرخ کن صنعتی

    استعلام قیمت

    سیب زمینی سرخ کرده، پرطرفدارترین پیش غذا در تمام مراکز عرضه غذا شامل رستوران ها، فست فودها و اغذیه فروشی ها است که به همراه انواع غذاها سرو می شود. دستگاه سرخ کن صنعتی به علت مجهز بودن به دو سبد مجزا، قادر است در مدت زمانی کوتاه، سیب زمینی سرخ کرده زیادی را آماده کند و می توان آن را به صورت کاملا بهداشتی به مشتریان عرضه کرد.

    • دارای دو سبد مجزا برای سرخ کردن
    • مجهزبه ترموکوپل برای سیستم حفاظت از پیلوت و جرقه زن
    • مجهز به ترموستات برای تنظیم درجه حرارت دلخواه روغن
    • مجهز به شیر تخلیه به همراه صافی
    • طرح امپریال آمریکا

    کباب زن اتوماتیک مدل مبلی PS600H

    استعلام قیمت

    عدم نیاز به نیروی ماهر سیخ گیری بدون دخالت دست با رعایت کامل اصول بهداشتی سیخ گیری یکنواخت و در نتیجه پخت بهتر و عدم ریزش کباب در زمان پخت عمر طولانی دستگاه و عدم نیاز به قطعات یدکی سودهی بالا و استقبال گسترده مشتریان از این محصول تجاری و بسیار کاربردی در رستوران ها و مراکز تولید و طبخ غذا از دیگر ویژگی های منحصر به فرد دستگاه کباب زن اتوماتیک پویا صنعت است

    کباب زن اتوماتیک مدل مبلی PS600H انتخاب ایده آل شما خواهد بود.

    ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

    فضای ذخیره‌سازی سرد جاییست که هر چیزی که لازم باشد به صورت منجمد یا خنک نگهداری شود را در آن‌جا نگهداری می‌کنید و فضای ذخیره‌سازی خشک هم جایی است که مواد مصرفی غیر فاسد شدنی را در آن‌جا نگهداری می‌کنید. همچنین ممکن است بخش ذخیره‌سازی برای مدیریت بهترِ موجودی و سفارشات دارای دفتر ثبت ورود و خروج اقلام باشد.

    فضای ذخیره سازی خشک جاییست برای نگه داری حبوبات و ادویه و اقلام مصرفی که نیاز سرما و گرما ندارند و در محیط عادی میشود بیرون آن ها را نگهداری کرد.

    حال که به تمامی موارد یاد شده جهت مدل ذخیره سازی ها پرداختیم حال به شرح مختصری جهت نحوه کار در این محیط میپردازیم:

    بخش آماده سازی غذا دارای میزهایی جهت شست و شو، تهیه، مخلوط کردن و پخت میباشد که در هر قسمت بخشی از کار انجام می گردد. بخش اماده سازی اولیه گاها با خرد کردن گوشت و سبزی و …….میباشد. در میز بعدی کار به مخلوط کردن و ترکیب مواد خام میپردازند، مثل مخلوط کردن گوشت های خرد شده یا درست کردن سالاد یا ادویه زدن مواد میباشد. بسیار بهتر است این بخش در کنار محل ذخیره سازی مواد قرار بگیرد زیرا دسترسی آشپزها را به مواد اولیه بیشتر خواهد کرد تا بتوانند غذا را آماده کرده و به بخش پخت و پز تحویل دهند.

    یکی از بخش های مهم در آشپزخانه بخش پخت غذا میباشد که آخرین مرحله میباشد که تمام هودها، اجاق ها، فرها، دیگ و ماهیتابه ها در این قسمت قرار میگیرند که گریل و سرخ کن ها در فضاهای جداگانه قرار میگیرند، این بخش در جلوی آشپزخانه ولی پشت به محل سرویس دهی میباشد. قسمت پخت، قلب آشپزخانه صنعتی میباشد زیرا تمام نتایج از تجهیز یک آشپزخانه، گردآوری تجهیزات و مواد اولیه منجر به پخت خواهد شد پس سپری کردن مراحل قبلی انتخاب و پیشش بینی و جانمایی آن بسیار مهم میباشد عمل آوری سریع در یک آشپزخانه از عوامل بسیار مهم میباشد.

    ایمنی-آشپزخانه-های-صنعتی
    راهنمای-خرید-ماشین-آلات-آشپزخانه-صنعتی

    2 دیدگاه در “ماشین آلات آشپزخانه صنعتی

    1. محسنی گفت:

      چقدر خوب میشه در مقالات سایت از مشکلات این بخش هم بگین
      تشکر

      1. pooyaco گفت:

        با سلام و دورود خدمت شما کاربر گرامی
        بله حتما در مقالات جديد این مورد را در نظرخواهیم گرفت.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *