فست فود, مقالات

انواع دستگاه گریل

انواع گریل

دستگاه گریل دستگاهی است که با قرار دادن مواد غذایی روی آن می توان آن ها را بدون نیاز به روغن کباب کرد. کاربرد دستگاه های گریل به ویژه در بین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی بسیار زیاد بوده و می توان به راحت ترین شکل ممکن و در کمترین زمان، انواع گوشت و سبزیجات را با آن گریل کرد. دستگاه گریل صنعتی انواع مختلف داشته که هر یک از آن ها ویژگی ها و عملکرد خاصی را داراست.

صفحه گریل هر یک از انواع دستگاه های به دو مدل شیاردار و تخت (گریل روغنی) تولید می شوند که می توان با توجه به نوع ماده ی غذایی مدل مناسب را انتخاب کرد. معمولا از گریل شیاردار و ذغالی برای کباب کردن انواع گوشت و از مدل تخت برای غذاهای دریایی و نرم استفاده می شود.

روش های گوناگونی برای کباب کردن انواع گوشت، سبزیجات و صیفی جات وجود دارد. در زمان های گذشته این کار با درست کردن آتش و قرار دادن مواد غذایی روی آن صورت می گرفت که مشکلات بسیاری مانند سوختن و بو گرفتن و مهم تر از همه، بهداشتی نبودن این روش را به دنبال داشت. با پیشرفت تجهیزات آشپزی از جمله تجهیزات رستوران و فست فود، کباب کردن مواد غذایی نیز با روش های مدرن تر صورت گرفت.

گوشت گریل شده و کبابی یکی از محبوب ترین غذاها برای بیشتر افراد می باشد اما گریل شدن آن کار آسانی نخواهد بود چراکه میزان حرارت باید به اندازه ای باشد که گوشت سوزانده نشود و یا خام باقی نماند. با استفاده از دستگاه گریل دیگر نیاز نیست تا نگران به اندازه گریل شدن گوشت ها باشید.

طبخ غذاها به صورت مستقیم بر روی آتش و یا شعله ی مستقیم علاوه بر اینکه کار دشواری است می تواند باعث از دست رفتن ارزش غذایی برخی از موادی که به صورت مستقیم بر روی آتش قرار گرفته اند شوند، از این رو می توان با استفاده از دستگاه های گریل که در انواع مختلف به بازار عرضه شده اند مواد غذایی مورد نظر را به راحتی در کمترین زمان گریل کنید، بدون اینکه از ارزش غذایی مواد اولیه کاسته شود چرا که توری ها و صفحاتی در این گریل ها در نظر گرفته شده است که سبب می شود حد فاصلی میان مواد غذایی و شعله ی حرارت وجود داشته باشد.

گریل زغالی

مکانیزم دستگاه گریل ذغالی بدینگونه است که با روشن نمودن دستگاه، شعله نیز روشن میشود. شعله در زیر صفحه مشبک قرار دارد و روی صفحه مشبک نیز ذغال سنگ ریخته میشود. درنهایت صفحه شیاردار چدنی بر روی ذغال سنگها نصب میشود که استیک، گوشت و… بر روی آن قرار میگیرند. حرارت شعله (غالباَ شعله U شکل) به ذغال سنگها انتقال می یابد و این سنگریزه ها نیز صفحه چدنی را داغ می‌کنند. یعنی نیاز به هیچگونه روغن برای عملیات پخت نمی باشد. برای طرفداران طعم لذیذ برگر و استیک تنوری، طبخ غذا با گریلهای ذغالی مسلماَ یک امتیاز محسوب میشود.

گریل روغنی

کار با این دستگاه روغنی بسیار آسان بوده و بسیار کاربری میباشد. عملکرد دستگاه گریل صنعتی روغنی بسیار ساده و در عین حال کاربردی میباشد. از صفحه مغناظیسی فولاد آتش زا برای مغز پخت شدن و سرخ کردن بهتر مواد غذایی استفاده میشود که میتوان انواع ساندویچ وبرگر و شیشلیک و استیک را نام برد. همان طور که گفته شد غذاها بدون اینکه مستقیم روی آتش باشند بلافاصله درزمانی سریع بهترین وجه پخت را به ما میدهند.

2 دیدگاه در “انواع دستگاه گریل

  1. هامون گفت:

    به عنوان یک راه انداز رستوران نظرات شما منطبق با استاندارد های جهانی میباشد

    1. pooyaco گفت:

      با تشکر از شما کاربر گرامی
      امیدورایم اطلاعات مفیدی در اختار شما قرار داده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *