تجهیزات آشپزخانه صنعتی

ظروف بن ماری

ظروف بن ماری

ظروف بن ماری چیست؟

از ظروف بسیار کاربردی در آشپزخانه صنعتی، بن ماری Bain Marie Container می باشد که با اسامی دیگری مانند لگن بن ماری، ظروف بن ماری، سینی بن ماری نیز شناخته می شود. لغت بن ماری دارای ریشه فرانسوی است. بن ماری نام دستگاهی است که در علوم آزمایشگاهی کاربرد دارد و در زبان انگلیسی به آن حمام آب گرم هم گفته می شود. این ظروف بسیار مقاوم و بهداشتی است و برای نگهداری و آماده‌سازی مواد غذایی در آشپزخانه صنعتی مناسب است.

ظروف بنماری اصولا از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده و باید کیفیت بالایی داشته باشند. ذات این ظروف بر اساس نگهداری مواد غذایی در دمایی خاص تعبیه شده و در ابعاد مختلف و متنوعی به فروش می‌رسند. ساختار یکدست این ظروف که بدون هیچ گونه محل اتصالی دیده می‌شوند، باعث شده تا رعایت مسائل بهداشتی نگهداری مواد غذایی در آن‌ها، در سطح بالایی بوده و بهترین گزینه برای نگهداری مواد اولیه یا غذا در دمای مورد نظر باشند. لازم به ذکر است که ظروف بنماری دارای کاربرد دو جانبه، نگهداری مواد اولیه سرد و غذاهای گرم هستند و بسته به محیطی که آن‌ها را قرار می‌دهیم، شرایط حفظ دمایی را دارند.

انواع ظروف بن ماری

انواع ظروف بن ماری را باید در ظروف بن ماری استیل ضدخش، ظروف بن ماری پلی کربنات، ظروف بن ماری شیشه‌ای و … تقسیم بندی کرد. همین طور از نگاهی دیگر انواع ظروف بن ماری با توجه به عمق متفاوت این ظروف و ابعاد آن‌ها، تقسیم بندی می‌شوند. به طور مثال شما می‌توانید در انواع ظروف بن ماری موجود در بازار، ظروف بن ماری با عمق 50 میل لیتر، ظروف بن ماری با عمق 100 میلی لیتر و غیره را مشاهده کنید.

انواع بن ماری که توسط شرکت پویا صنعت به مشتریان عرضه می گردد:

  • بن ماری 1/1 دارای ابعادی به طول 530 میلی متر و عرض 325 میلی متر با عمق 150 و 200 میلیمتر با درب
  • بن ماری 2/1 دارای ابعادی به طول 325 میلی متر و عرض 265 میلی متر با عمق 150 و 200 میلیمتر با درب
  • بن ماری 3/1 دارای ابعادی به طول 325 میلی متر و عرض 175 میلی متر با عمق 150 و 200 میلیمتر با درب
  • بن ماری 6/1 دارای ابعادی به طول 176 میلی متر و عرض 162 میلی متر با عمق 150 و 200 میلیمتر با درب
  • بن ماری پانج 2/1 عمق 200 میلیمتر با درب

برای اطلاعات بیشتر در مورد ظروف بن ماری پویا صنعت به لینک رو به رو مراجعه فرمایید.

کاربرد ظروف بن ماری

برای آن که بگوییم ظروف بنماری چه کاربردی دارند؟ باید تصویر یک آشپزخانه صنعتی در حال کار را با دقت بیشتری بنگریم. این ظروف در بخش‌های مختلف آشپزخانه دیده می‌شود. ممکن است شما در تاپینگ سالاد و انواع سس‌ها، ظروف بنماری را مشاهده کنید و یا در بخش نگهداری مواد غذایی پخته شده، این ظروف را فعال ببینید.

ظرف بن ماری Bain Marie Container که به آن لگن بنماری نیز گفته می شود در صنایع غذایی مانند رستوران، فست فود، هتل، بیمارستان و دیگر مراکز استفاده می شوند. ظرف بن ماری در بستنی فروشی ها نیز برای نگه داری طعم های مختلف بستنی به صورت جدا استفاده می شود. در فست فود و رستوران هایی که نیازمند تاپینگ هستند، ظرف بن ماری جایگاه مهمی دارد. چرا که مواد مورد نیاز برای درست کردن پیتزا، به صورت جداگانه در هر ظرف بن ماری نگه داری می شود. به عنوان مثال گوجه های خرد شده در یک ظرف و فلفل دلمه خرد شده در یک ظرف بن ماری دیگر قرار داده می شوند تا شخصی که مشغول آماده سازی پیتزا و ساندویچ می باشد، کار راحت تری داشته باشد.

بستنی
پیتزا

ظرف بن ماری پانچ یکی دیگر از مدل های این محصول است که دارای سوراخ هایی جهت آبکش کردن برنج می باشد و در تجهیزاتی مانند فر بخارپز کاربرد دارد. با توجه به اینکه در این مدل، سوراخ جهت عبور آب مانند یک آبکش قرار داده می شود، شستشو مواد مختلف در ظرف بن ماری پانچ یا سوراخ دار کاملا کاربردی و آسان خواهد بود.

یکی دیگر از کاربرد های ظرف بن ماری، همانطور که قبل تر اشاره کردیم در ترولی هایی است که دارای بن ماری می باشند. این ترولی ها که در بیمارستان ها نیز کاربرد دارند، جهت گرم نگه داشتن غذا از آشپزخانه بیمارستان تا محلی که غذا برای بیمار سرو می شود، مورد استفاده قرار می گیرند. به این نوع ترولی ها، ترولی بن ماری گرم سیار نیز گفته می شود.

مزایای استفاده از ظروف استیل بن ماری

1. ظروف بن ماری می‌توان برای ذوب کردن شکلات استفاده کرد. چرا که شکلات در این ظروف نمی‌سوزد و به آن‌ها نمی‌چسبد.

2. از ظرف بن ماری استیل به جای ظروف شفینگ استفاده کرد. و به کمک آن‌ها مواد غذایی برای مدت زمان طولانی گرم نگه داشت.

3. برای مایع کردن عسل سخت می‌توان لگن بن ماری را روی قابلمه آب جوش و در معرض بخار آب قرار داد.

4. ظروف بن ماری تمیز و بهداشتی هستند و شستشوی آن‌ها آسان است.

5. ظروف بن ماری استیل از بهم ریختگی محیط کار جلوگیری می‌کنند و مقاومت بالایی دارند.

6. روش مخصوص ساخت این ظروف که به آن کشش عمیق گفته می‌شود از زنگ زدگی این محصول جلوگیری می‌کند و عمر آن را افزایش می‌دهد.

ظروف بن ماری

نکات مهم درخرید و استفاده از بن ماری

ظروف بن ماری در صنعت غذا برای نگهداری سرد و گرم غذا و حفظ طعم و رنگ و کیفیت آن به صورت تازه کاربرد دارد. لذا در خرید و تهیه این ظروف ابعاد و اندازه ظرف از نکات مهم و اساسی می باشد که براساس کاربرد ما از آنها مشخص می گردد. با انتخاب ابعاد مناسب ظرف بن ماری و تعداد آن در هر چه بهداشتی تر شدن محیط کارمان و سریع تر انجام شدن آنها بسیار موثر خواهند بود. بن ماری ها دارای مدل های ساده و درب دار می باشند که اکثر مصرف کنندگان به سبب رعایت اصول بهداشتی نوع درب دار آن را انتخاب می نمایند. از طرح های دیگر این ظرف ها بن ماری های پانچ داربوده که دارای کاربردهای خاص در آشپزخانه ها می باشند.

دقت به یکپارچه بودن این ظروف از نکات دیگر با اهمیت در تهیه ظروف بن ماری می باشد. امروز همانطور که تجهیزات مدرن به کاربران ارائه می شود گاها افرادی سودجو از عدم اطلاع مصرف کنندگان سود جسته و کالاهایی به کیفیت به کاربران عرضه می کنند. لذا باید بدانیم که ظروف بنماری با تکنولوژی خاصی بنام روش کشش عمیقی تولید شده و ساختاری یکپارچه و بدون درز و جوش و غیره دارند. دقت به این امر می تواند در انتخاب محصولی با کیفیت به شما کمک نماید.

ظروف بنماری به لحاظ کاربردشان در آشپزخانه های مختلف از متریال های گوناگونی ساخته می شوند که عبارتند از استنلس استیل، فولاد ضد زنگ، پلی کربنات و پلی پروپیلن. حال با توجه به کاربرد شما می توانید هر کدام از متریال ها را انتخاب نماید زیرا تمام متریال به لحاظ کاربردی مورد تایید وزارت بهداشت و غذا می باشند.

قیمت بن ماری

قیمت ظرف بن ماری ارتباط مستقیمی با جنس، ابعاد، عمق و میزان ضخامت این ظروف دارد. هرکدام از این عوامل بر قیمت نهایی این محصول تاثیر بسزایی دارند. به طور مثال قیمت ظروف بنماری از لحاظ جنس به شکل زیر است:

  • قیمت ظروف بن ماری استیل: قیمت ظروف بن ماری استیل از زیر 1 میلیون تومان تا نزدیک به 3 میلیون تومان متغیر است.
  • قیمت ظروف بن ماری شیشه‌ای: قیمت ظروف بن ماری شیشه ای به مراتب ارزان‌تر بوده و می‌توانید انواع آن را به قیمتی کمتر از 1 میلیون تومان خریداری کنید.
  • قیمت ظروف بن ماری پلی کربنات: قیمت ظروف بن ماری پلی کربنات نیز در حد وسط قرار داشته و از چیزی نزدیک به 150 هزار تومان آغاز شده و تا 1 میلیون تومان بالا می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *