مقالات, فست فود

سرخ کن صنعتی

دستگاه سرخ کن صنعتی اتوماتیک

سرخ کن صنعتی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی از سرخ کن صنعتی داشته باشیم سرخ کن وسیله ای است که سرخ کردن تمامی مواد غذایی را با سرعت بیشتر و در حرارتی معیت انجام می دهد. این دستگاه شامل یک المنت گرم کننده ی و یک محفظه ی روغن می باشد و دارای ساختار پیچیده ای نیست مگر بعضی از موارد که جز موارد فوق پیشرفته محسوب می شوند.
در اصل سرخ کن ها از یک سبد فلزی تشکیل شده اند که مواد داخل آن قرار می گیرد و به همراه آن و داخل روغن شناور و داغ قرار می گیرند. اکثر سرخ کن ها دارای تایمر و هشدار دهنده ی صوتی می باشند و همین طور دستگیره ای که سبد را داخل روغن پایین و بالا می برد مقیاسی برای جلوگیری از سرخ شدن بیش از حد غذا، سیستم بادگیری که موجب کاهش بوی متصاعد شده از غذای در حال سرخ شدن می شود، فیلتر روغن برای افزایش طول عمر استفاده از آن و سیستم های الکتریکی و مکانیکی کنترل درجه حرارت هستند.

این دستگاه محبوب برای آماده کردن بسیاری از فست فود ها و سرخ و برشته کردن آنها به کار می روند. از آن جایی که المنت گرم کننده ی سرخ کن ها در تماس با روغن قرار دارند دارای اتلاف انرژی بسیار پاییینی می باشند. جنس اکثر سرخ کن ها استیل یا فولاد نرم می باشد . و از آن جایی که استیل کمتر از فولاد دچار خوردگی می شود بیشتر سرخ کن ها جنس استیل دارند . دیگ ها سرخ کن ها نیز بسته به مدل آن ها متفاوت است . بعضی از سرخ کن ها دارای « نقطه سرد » در کف دیگ خود هستند. این دقیقا جایی است که مقدار زیادی از خرده های غذا آنجا ته نشین می شود و دمای پایین در این نقطه از لکه دار شدن و فاسد شدن روغن جلوگیری می کند.

انواع سرخ کن صنعتی

سرخ کن صنعتی یکی از دستگاه هایی است که می توان آن را به صورت سرخ کن صنعتی رومیزی و یا سرخ کن صنعتی مبله که به آن سرخ کن صنعتی ایستاده هم گفته می شود، خریداری نمود. پس از نظر نوع ساخت این تجهیز را به دو دسته می توان تقسیم کرد.

حال باید بدانیم که سرخ کن صنعتی از نظر تعداد لگن و سبد نیز دارای تفاوت و تنوع می باشد. شما می توانید سرخ کن صنعتی را تهیه نمایید که دارای یک لگن اما دو سبد باشد. همچنین می توانید سرخ کن صنعتی داشته باشید که دو لگن و دو سبد داشته باشد. پس به طور کلی سرخ کن های صنعتی می توانند دو لگن یا تک لگن بوده و همچنین می توانند به صورت تک سبد و یا دو سبد عرضه شوند.

سرخ کن صنعتی

سرخ کن صنعتی پویا صنعت طرح امپریال امریکا، با کیفیت ترین دستگاه سرخ کن جهت سرخ کردن انواع سیب زمینی، قارچ، مرغ، میگو، بادمجان و … در رستوران ها و مراکز فست فود است. این دستگاه مجهز به ترموستات است که جهت تنظیم درجه حرارت دلخواه روغن کاربرد دارد و باعث ماندگاری بالای روغن می شود زیرا به واسطه حرارت غیر مستقیم از سوختن آن جلوگیری می کند. این دستگاه دارای دو سبد مجزا برای سرخ کردن و ابعاد 110*78*40 می باشد.

عوامل موثر در خرید سرخ کن صنعتی

انتخاب و خرید سرخ کن صنعتی مناسب با شرایط و کسب و کار شما می تواند امری دشوار باشد. عوامل متعددی بر تهیه سرخ کن صنعتی شما تأثیر می گذارد، اما مشخص نمودن این عوامل به طور قابل توجهی انتخاب سرخ کن صنعتی را برای شما آسان می نماید.

این وسیله یک وسیله آشپزخانه صنعتی است که برای سرخ کردن مقادیر زیادی موادغذایی استفاده می شود. نحوه استفاده از سرخ کن صنعتی بستگی به نوع سرخ کنی دارد که استفاده می کنید و همچنین نوع غذاهایی که درست می کنید.

خرید سرخ کن صنعتی مخصوص رستوران
سیب زمینی سرخ کرده در روغن

با این حال، اصل کار تمامی سرخ کن های صنعتی این است که روغن در دمای بالا داغ شود، غذای مورد نظر را جهت سرخ نمودن درون سبدی که در روغن داغ غوطه ور است، گذاشته و طبق فرایند سرخ نمودن، سیب زمینی و … را به شکل صحیح و درست سرخ می کند.

سرخ کن های صنعتی در اشکال و انواع مختلفی وجود دارند و از عملکرد فوق العاده ای برخوردار هستند. سرخ کن های صنعتی در اندازه، جهت‌گیری، منابع نیرو و سایر کیفیت‌ ها متفاوت هستند، بنابراین درک تفاوت ‌ها و این که چگونه ویژگی‌ های مربوطه یک سرخ کن صنعتی با اهداف شما مرتبط است، بسیار مهم می باشد.

عواملی که در خرید سرخ کن صنعتی تاثیر می گذارد عبارت است از:

  • منبع انرژی:

برای برخی از آشپزخانه ‌ها، منبع تغذیه سرخ‌ کن صنعتی عامل اصلی تصمیم‌گیری در خرید خواهد بود؛ بسته به اندازه و سبکی که به دنبال آن هستید، می توانید چندین گزینه مختلف را برای تهیه سرخ کن صنعتی در نظر بگیرید که بتواند نیازهای شما را برآورده کند.

  • نوع سیستم گرمایشی:

سرخ کن های صنعتی می توانند از مشعل های مختلفی برای سرخ کردن محتویات خود استفاده کنند. یکی از پارامترهای مهم در خرید این دستگاه توجه به نوع سیستم گرمایشی ان می باشد.

  • اندازه:

هنگام انتخاب اندازه سرخ کن صنعتی، علاوه بر فضایی که در آشپزخانه صنعتی خود دارید، همیشه باید ظرفیت مورد نیاز خود را نیز در نظر بگیرید. همواره دستگاهی را بخرید که با ابعاد و اندازه آشپزخانه شما متناسب باشد.

  • امکانات سرخ کن صنعتی:

امکانات سرخ کن صنعتی از جمله سیستم هوشمند برنامه‌ریزی و سیستم‌ عامل پیشرفته می تواند بر انتخاب و خرید سرخ کن صنعتی تاثبر بسزایی داشته باشد.

  • سیستم فیلتراسیون روغن:

با استفاده از سیستم فیلتراسیون روغن، کیفیت روغن برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود لذا در هزینه‌ها صرفه‌جویی و زمان صرف شده برای تمیز کردن سرخ کن صنعتی را کاهش می‌دهد. در ادامه عمر مفید روغن را افزایش می‌دهد. روغن تمیزتر یعنی غذای خوش طعم و ظاهر بهتر.

  • مدل‌های بهینه انرژی:

برخی از مدل‌ های کم ‌مصرف دارای یک سیستم دمنده هستند که توسط یک موتور الکتریکی مقرون‌ به‌ صرفه کار می‌کند. این دمنده گرمای حاصل از احتراق را از طریق واحد دمیده یا می‌مکد.  در نتیجه برای گرم کردن دستگاه لازم نیست فقط به فشار گاز متکی باشد. برخی دیگر مشعل های پیش مخلوط دارند که ترکیبات دقیق گاز و هوا را برای دستیابی به نرخ بهره وری عالی فراهم می آورند.

محل نصب سرخ کن صنعتی

موقعیت مکانی نصب سرخ کن صنعتی بسیار مهم است که متاسفانه اغلب به این موضوع کمتر توجه می شود. دستگاه باید تا حد امکان تمیز باشد تا در طعم غذایی که سرخ می شود تغییری ایجاد نماید و غذایی با کیفیت بالا تهیه شود.

سرخ‌کن‎‌های صنعتی را نمی‌توان کنار شعله‌های باز، کوره‌ها و … قرار داد؛ مگر اینکه از محافظی با ارتفاع حداقل 12 اینچ برای حفاظت در برابر پاشیدگی و سایر آسیبهای احتمالی استفاده شود. بسیاری از افراد اغلب استفاده از پوشش محافظتی را فراموش می‌کنند.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

نکاتی برای استفاده بهتر از سرخ کن

نکاتی در مورد نحوه استفاده از سرخ کن صنعتی

۱. روغن سرخ کردنی بخرید:

بهترین روغن برای استفاده از این دستگاه، روغن های مخصوص سرخ کردن است. البته به یاد داشته باشید، هیچ گاه برای صرفه جویی دو نوع روغن را با هم مخلوط نکنید. در حین کار با سرخ کن شاید برخی مواقع با اینکه روغن به اندازه کافی ریخته اید باز هم روغن سرریز شده یا کف کند. علت این امر می تواند وجود مواد غذایی آب دار یا نمک زدن به مواد غذایی پیش از سرخ کردن باشد.

۲. مواد یخ زده را داخل سرخ کن نیندازید:

با توجه به اینکه قرار دادن مواد یخ زده در روغن داغ، موجب کاهش دمای روغن و تغییر در زمان پخت می شود، بهترین راه این است که نه تنها برای محافظت از دستگاه سرخ کن، بلکه به دلیل سالم تر بودن این روش، مواد غذایی یخ زده را داخل روغن داغ قرار ندهید و آنها را از قبل در آب گرم قرار داده یا چند ساعت قبل از پخت وپز از فریزر بیرون بگذارید. با این حال، باز به دنبال مدل سرخ کنی باشید که بخش حرارتی آن بتواند دمای روغن را پس از ورود ماده یخ زده به آن به سرعت بالا ببرد.

۳. در شست وشوی سرخ کن نهایت دقت را به خرج دهید:

برای شست وشو و تمیز کردن دستگاه سرخ کن نیز توجه داشته باشید ظرف روغن دستگاه مزبور، متحرک باشد، زیرا در این حالت امکان شست وشو و نظافت آن آسان تر می شود. در ضمن یکی از اجزای سرخ کن فیلتر آن است که کاربرد آن جلوگیری از پخش بخار و بوی غذا می باشد. این فیلتر کربنی نباید با آب تماس پیدا کند، زیرا باعث از بین رفتن خاصیت کربنی آن می شود. از این رو، توصیه می شود هنگام شست وشوی دستگاه، آن را از داخل در سرخ کن بیرون آورده و بعد دستگاه را بشویید.

  • بهتر است قبل از کار با سرخ کن حتما نحوه استفاده و دفترچه راهنمای ان را بخوانید.
  • هیچگاه سبد سرخ کن را برای راحتی کار حذف نکرده و برای جلوگیری از پاشید روغن از ان استفاده کنید.
  • برای خارج کردن مواد غذایی به دلیل آنکه روغن سرخ کن بسیار دار داغ است از قاشق های پلاستیکی استفاده ننمایید.
  • برای اینکه غذا نسوزد هر از گاهی دمای دستگاه را چک کرده تا دود و سوختن منجر به آتش سوزی نشود.
  • هیچگاه موقع کار درجه حرارت داخلی غذا را آزمایش نکرده زیرا این کار باعث می شود تا دقت در خوانش کمتر شده و نیز خطرناک می باشد.
  • قبل از کار با دستگاه تمام مواد مورد نیاز را برای سرخ کرند عمیق آماده کنید.
  • یک کپسول آتش خاموش کن به عنوان تجهیزات آشپزخانه صنعتی همیشه  و درکنار فعالیت خود با دستگاه سرخ کن به همراه داشته باشد.
  • قبل از پر کردن مخزن با روغن اطمینان حاصل نمایید که سرخ کن کاملا خشک و دور از رطوبت است.

تعمیر و نگهداری سرخ کن صنعتی

سرخ‌کن ‌های صنعتی که به ‌طور روزانه از ان ها استفاده می شود؛ مستلزم بازرسی، تمیز کردن و نگهداری مکرر است. یک سرخ کن صنعتی خوب و با کیفیت می تواند بین 7 تا 10 سال دوام بیاورد، اما شما می توانید با انجام اموری جزئی طول عمر سرخ کن صنعتی خود را افزایش دهید.

در اینجا به برخی از مشکلات احتمالی اشاره شده است که باید به آن ها توجه شود. یکی از نشانه اصلی خرابی سرخ کن صنعتی، نشتی آن است. شما باید به دنبال روغن اضافی در زیر سرخ کن صنعتی و پشت درب دستگاه باشید.

تجمع چربی نه تنها باعث نشتی می شود، بلکه بر بهره وری و راندمان سرخ کن صنعتی نیز تأثیر می گذارد و احتمالاً به خطر آتش سوزی تبدیل می شود. تعویض اکثر اجزای سرخ کن صنعتی مانند ترموستات می تواند ارزان باشد، و نصب آن ها ممکن است مقرون به صرف.

دانستن نحوه خرید، تمیزکاری و تعویض قطعات، نکته مهمی برای بهبود عملکرد این دستگاه صنعتی است. کیفیت کلی روغن، که نیاز به فیلتر کردن منظم و تعویض روغن دارد، برای تولید مواد غذایی با کیفیت بسیار مهم است.

همیشه سرخ کن صنعتی را بعد از چند بار استفاده بررسی کنید و دستورالعمل های سازنده را برای مراقبت از سرخ کن صنعتی، را رعایت کنید.

اگر مدت زمان بیشتری طول می کشد تا سرخ کن صنعتی به دمای مورد نظر گرم شود یا در حفظ دما و حرارت هنگام استفاده از سرخ کن صنعتی مشکل دارید، باید بررسی شود.

مراقب زنگ زدگی، فرورفتگی در سرخ کن صنعتی خود باشید. پخت و پز در دمای بسیار بالا نیز می تواند دستگاه را به خطر بیندازد.

با انجام و رعایت دستورالعمل های نگهداری و بهره برداری، نه این دستگاه بلکه کلیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی شما نیز ماندگاری بیشتری خواهد داشت که می تواند منجر به کاهش هزینه های اضافی شود. سعی کنید از قرار گرفتن مکرر دستگاه در معرض آب دور نگه دارید، زیرا زنگ ‌زدگی موجب از کار افتادن آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *