مقالات, کباب

انواع کباب در جهان

انواع کباب در جهان
طرز تهیه کباب

بهترین و خوش طعم انواع کباب در جهان و ایران

کباب یکی از پر طرفدارترین غذاها در دنیا است. که با گوشت قرمز و گوشت سفید و انواع ادویه، بسته به منطقه جغرافیایی طبخ و سرو می شود. کباب، این غذای خوشمزه و پرطرفدار از دوران ناصرالدین شاه و از کشور قفقاز وارد ایران شد و از غذاهای درباری به شمار می‌رفت. کم کم با گذشت زمان کباب از دربار به بازار و خانه‌های مردم رسید و بین ایرانی‌ها محبیوبیت زیادی پیدا کرد.

قطعا توضیح همه این موارد در یک مقاله نمی‌گنجد و ما در این مقاله به شرح مختصری از انواع کباب در جهان میپردازیم.

انواع کباب در ایران

ایران در صدر کشورهایی که کباب به عنوان اصلی ترین غذا در بین مردم شهرت دارد، مطرح است و در طی سال ها و قرن‌ها، این غذا تکامل و تنوع زیادی در این کشور پیدا کرده باشد. کباب‌ها در ایران، اغلب همراه برنج یا نان تازه سرو می‌ شوند. از انواع آن می توان به کباب برگ، کباب کوبیده، کباب حلزونی، جوجه کباب، شیشلیک، کباب بره، کباب چنجه، کباب ترش، کباب سلطانی و ماهی کباب اشاره کرد.

کباب کوبیده از معروف ترین نوع کباب در ایران و خاورمیانه است که طرفداران زیادی دارد و در تمام آشپزخانه های صنعتی، رستوران ها و مراکز عرضه غذا سرو می شود. برای درست کردن جوجه‌ کباب از گوشت مرغ و برای تهیه کباب‌های دیگر معمولا از گوشت راسته ی گوسفندی استفاده می کنند و از ماهی برای تهیه ماهی کباب استفاده می شود. مطرح‌ترین و پرطرفدارترین انواع کباب در جهان، کباب‌هایی است که در ایران هستند. اما در ادامه به معروف‌ترین و متداول‌ترین کباب‌های ایرانی و کباب های دیگر کشور ها در جهان اشاره خواهیم کرد:

انواع کباب

تجهيزات آشپزخانه صنعتی متشکل از تمام محصولات در دسته بندی های: تجهیزات رستوران٬ تجهيزات پخت٬ تجهیزات آماده سازی٬ تجهیزات فست فود٬ تجهیزات کافی شاپ٬ تجهیزات سرو غذا٬ تجهیزات شستشو و تجهیزات نگهداری می باشد. همچنین تنها دارنده ثبت اختراع دستگاه کباب زن اتوماتیک صنعتی در ایران میباشد.شرکت تولیدی تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت آماده هست تا از صفر تا صد تجهیزات اشپزخانه صنعتی شما را تامین کند و از مشاوره تا اجرا همراه با شما باشد. برای اطلاعات بیشتر از محصولات به ما میتوانید از صفحه تجهیزات آشپزخانه صنعتی  پویاصنعت  دیدن نمایید یا با شماره  02191094703 با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

  • کباب کوبیده به عنوان کباب ایرانی یا Persian Kebab، در سطح دنیا شناخته شده است. کباب کوبیده از گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند تهیه شده و طعم آن به کمک ادویه، تخم مرغ، پیاز و زعفران بسیار لذیذ می‌شود. کباب کوبیده، نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا و در میان گردشگران طرفدار زیادی دارد.

کباب کوبیده خانگی
  • کباب برگ از گوشت راسته گوساله و روی ذغال تهیه می‌شود، در شمار کباب‌های سیخی است. برای طعم‌دار کردن آن نیز، از پیاز و زغفران و کره کمک گرفته می‌شود.

کباب برگ در فر
  • جوجه کباب، یکی دیگر از انواع کباب‌های سیخی بسیار متداول و محبوب در ایران است. با کمک گوشت مرغ (فیله یا همراه استخوان) در پیاز، آب لیمو، ادویه و زغفران مرینیت شده و سپس طبخ می‌شود.

جوجه کباب زعفرانی
  • کباب چنجه که گوشت بره در آب لیمو، فلفل و روغن زیتون مرینیت می‌شود و با پیاز خام و گوجه‌فرنگی و برنج سرو می‌شود.

کباب چنجه چیست
  • و در نهایت شیشلیک که به عنوان کباب شاندیز نیز در ایران شناخته می شود. شیشلیک از گوشت بره تهیه می‌گردد اما با توجه به علایق محلی و ترجیحات مذهبی در دنیا ممکن است گوشت مورد استفاده متفاوت باشد (در بعضی مناطق از گوشت خوک یا گوشت گاو استفاده می کنند). سیخ‌های شیشلیک از تکه‌های گوشت و چربی و سبزیجاتی مانند فلفل، پیاز و گوجه فرنگی تشکیل می‌شوند. در مورد شیشلیک می توان گفت که یک واژه‌ی ترکی است و به نوعی کباب سیخی گفته می‌شود. شیش در زبان ترکی قفقازی، به معنای سیخ فارسی است. برخی به نادرست گمان می‌کنند که شیشلیک یعنی کبابی که از شش تکه گوشت ساخته شده است. شیشلیک یعنی کباب سیخی.

ششلیک شاندیز
  • کباب بناب نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب در استان آذربایجان شرقی می باشد. این کباب از گوشت تازه و چربیدار گوسفند، در اندازه ای بسیار بزرگ تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است. برای سیخ گرفتن کباب بناب حتما باید از سیخ های پهن و مناسب کباب کوبیده استفاده کنید. چون سیخ های با عرض کمتر باعث ریختن کباب ها میشود. امروزه کباب بناب طرفداران زیادی در ایران و نقاط دیگر دنیا دارد. ایرانیان خارج از کشور طرز تهیه کباب بناب را به شهرهای بزرگ در اروپا و آمریکای شمالی برده اند، بطوریکه برخی شهرها و رستوران های ایرانی در این کشورها کباب بناب را عرضه می کنند.

کباب بناب آذربایجان

تجهيزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت متشکل از تمام محصولات در دسته بندی های: تجهیزات رستوران٬ تجهيزات پخت٬ تجهیزات آماده سازی٬ تجهیزات فست فود٬ تجهیزات کافی شاپ٬ تجهیزات سرو غذا٬ تجهیزات شستشو و تجهیزات نگهداری می باشد. همچنین تجهيزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت تنها دارنده ثبت اختراع دستگاه کباب زن اتوماتیک صنعتی در ایران می باشد. شرکت تولیدی تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت آماده هست تا از صفر تا صد تجهیزات اشپزخانه صنعتی شما را تامین کند و از مشاوره تا اجرا همراه با شما باشد. برای اطلاعات بیشتر از محصولات میتوانید از صفحه تجهیزات آشپزخانه صنعتی  پویاصنعت دیدن نمایید یا با شماره 02191094703 با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

انواع کباب در جهان

آمریکایی ها را می توان سردمدار کباب ها دانست؛ هرچند که «باربیکیو» که یکی از انواع کباب در جهان است به پای کباب های ایرانی نمی رسد. فصل تابستان است و بیشتر مردم در حیاط خانه یا در پارک ها بساط کباب را به راه انداخته اند. فارغ از مهارت آمریکایی ها در درست کردن کباب، بسیاری از فرهنگ ها این خوراکی را به کشور هایی مانند آرژانتین و آفریقا به دلیل استفاده و علاقه زیاد آنها به گوشت نسبت می دهند.

در اسناد تاریخی مشخص نیست که ریشه کلمه «باربیکیو» یا همان «کباب» از کجا نشات می گیرد. یکی از فرضیات این است که این واژه از «باربائوکا» (barbacoa) گرفته شده؛ لغتی که کاوشگران اسپانیایی هنگام مواجهه با روش آشپزی مردم بومی کارائیب به کار برده اند. به هر حال کلمه باربیکیوی امروزی که ما با آن آشنایی داریم، روش های مختلفی مانند گریل، قرار دادن بر روی آتش و منقل های سنگی را شامل می شود. مناطق مختلف از آسیا تا آفریقا و اروپا رویه های متفاوتی برای این کار در پیش گرفته اند. در این بخش از مقاله قصد داریم انواع کباب در جهان را به شما معرفی نماییم :

  • کباب مغولی یکی از انواع کباب‌ در جهان است که به کشور تایوان مربوط می‌شود. این کباب با سرخ کردن گوشت تکه شده و ترکیب آن با نودل و سبزیجات طبخ می‌شود.
طرز تهیه کباب مغولی
  • فیجی که یکی از انواع کباب‌ در جهان است به شیوه ی سنتی است. برای تهیه کباب فیجی از منقل‌های سنگی استفاده می‌شود. شما می توانید انواع مختلف گوشت و حتی سبزیجات را بر روی این کباب‌پز سنتی قرار دهید. وجه تمایز فیجی با سایر کباب‌ها روش طبخ آن است.
کباب فیجی
  • آسادو یکی از معروف ترین و لذیذ ترین انواع کباب در جهان است که در کشور آرژانتین پخته می شود. مردم کشور آرژانتین وابستگی زیادی به این غذا دارند. آرژانتینی‌ها بیشتر از تمام مردم جهان از گوشت قرمز استفاده می‌کنند. گوشت قرمز عضو اصلی بسیاری از غذاهای آن‌هاست. آسادو همان کباب باربیکیو است که دورچین کاملی از سیب زمینی، ذرت و… دارد.
آسادو چیست
  • کباب یونانی معروفترین کباب در اروپا است. این کباب با گوشتی بزرگ و دراز و انواع ادویه‌ها و افزودنی‌ها طبخ می شود و در یونان طرفداران بسیاری دارد.
کباب یونانی چیست
  • تندور کباب یکی دیگر از انواع کباب های جهان می باشد که معروف و مخصوص کشور هند است. احتمالا نام چیکن تندوری را شنیده باشید. تندور یک اجاق خشتی است که ما آن را با نام تنور می‌شناسیم. علاوه بر مرغ، انواع مختلف گوشت را می‌توان به روش تندوری کباب کرد.
چیکن تندرو هندی
  • یاکیتوری یکی دیگر از انواع کباب های معروف دنیا است که در رستوران های کشور ژاپن طبخ می‌شود. برای طبخ این کباب، مرغ را تکه تکه می‌کنند و با استفاده از چوب به سیخ می‌کشند. سپس سیخ‌ها را روی ذغال قرار می‌دهند تا مرغ کباب شود. یاکیتوری یکی از سالم‌ترین انواع کباب‌ در جهان است.
یاکیتوری ژاپن
  • ماهی کباب مراکشی، از معروف‌ترین ماهی کباب‌های دنیا است که با استفاده از ماهی سفید تهیه می‌شود. برای خوش طعم کردن این کباب از ادویه‌های فوق‌العاده خوشمزه مراکش استفاده می‌کنند که تند و تیز هستند.
ماهی کباب مراکشی
  • کباب بره یونانی یکی از بهترین غذاهای کشور یونان است. به دلیل ساندویچی بودن آن یکی از راحت ترین انواع کباب در جهان است و خیلی سریع تهیه می شود و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. این کباب به همراه نان پیتا و سس مخصوص سرو می شود.
کباب بره یونانی
  • یکی از انواع کباب در جهان کباب تیکا بوتی (Tikka Boti) از کباب‌های معروف در نواحی جنوبی آسیا است. کباب تیکا بوتی بسیار لذیذ، خوش عطر و سرشار از طعم‌هایی است که مهمان‌ها را سورپرایز می‌کند. برای لطیف کردن بافت گوشت از میوه خرد شده پاپایا استفاده می کنند اما طعم میوه را به کباب نخواهد داد. برای تهیه این کباب، از سیخ‌های بلند استفاده می‌شود. در طبخ کباب تیکا بوتی از گوشت گوسفندی، جوجه یا سبزیجات نیز استفاده می کنند.
کباب تیکا بوتی
  • از معروفترین و محبوب ترین کباب های دنیا دونر کباب است که در کشور ترکیه تهیه و طبخ می شود. دونر یکی از انواع کباب در جهان است که با بریدن گوشتی که در آتش به حالت عمودی در گردش است درست می شود. این کباب خوشمزه را می توان همراه با سالاد، پیاز، جعفری و سماق سرو کرد.
دونر کباب
  • جوجه کباب تیکا TIKKA معروفترین جوجه کباب است. این کباب یکی از کباب‌های سنتی هندوستان است که از سینه مرغ تهیه می‌شود. هندی‌ها سینه مرغ را در سس خوشمزه تیکا مرینیت می کنند تا حسابی طعم بگیرد. این کباب به سرعت گریل می شود و بصورت کاملا داغ  به همراه برنج و سبزیجات سرو می‌شود.
جوجه کباب تیکا
  • کباب کالوآ در هاوایی آمریکا طبخ می شود و از معروف ترین انواع کباب در جهان است و طبخ مخصوص به خودش را دارد. برای پخت کباب کالوآ، سنگ های داغی را داخل شکم یک حیوان کامل و دست نخورده قرار می دهند و با برگ های موز آن را می پوشانند و در آخرین مرحله در بین شن مرطوب قرار می دهند. برای طبخ این کباب 6 الی 7 ساعت زمان لازم است.
کباب کالوآ
  • کباب برِی (braai) یکی دیگر از انواع کباب در جهان است. این نوع از کباب، فوق العاده خوش طعم و محبوب در بین مردمان آفریقا است که به هنگام دورهمی و جمع های دوستانه و فامیلی طبخ می شود.
کباب بری
  • یکی از بهترین و خوشمزه ترین انواع کباب در جهان، کباب سنتی گوگیگوی است که مهد آن کره جنوبی است و در بین توریست ها نیز طرفداران زیادی دارد. این کباب از مرغ و گوشت تهیه می شود که برای سرو در کنارش برنج هم گذاشته می شود.
کباب سنتی گوگیگوی
  • یکی از لذیذترین انواع کباب در جهان، بارباکوآ کبابی است. مهد این کباب کشور مکزیک است. این کباب از گوشت بز و یا گوشت گاو تهیه می شود و برای طبخ این نوع کباب، آن را در بین برگ می پیچند و داخل گودالی قرار می دهند تا به آرامی پخته شود.
بارباکوآ مکزیک
  • ایکان باکار یکی از انواع کباب در جهان است که این نوع از کباب، مخصوص کشور اندونزی است. روش پخت این کباب به این صورت است که ماهی را روی بستری از ذغال کباب می کنند. البته طرز تهیه این کباب ماهی و نوع سسی که استفاده می شود در بخش های مختلف اندونزی کمی متفاوت است. با این حال روش کلی تهیه کباب ماهی این است که ابتدا ماهی با ترکیبی از ادویه ها مزه دار می شود، بعد بین دو توری فلزی قرار داده می شود یا بین برگ موز پیچیده می شود و مستقیما روی حرارت قرار می گیرد. ایکان باکار معمولا با سسی خوشمزه به نام سامبالز سرو می شود که با استفاده از موسیر، گشنیز، سیر، تمر هندی، زردچوبه و فلفل چیلی آماده می شود.
ایکان باکار
  • یکی دیگر از خوشمزه ترین انواع کباب در جهان، کباب پاچامانکا نام دارد. این کباب، غذای محبوب کشور پرو است. پاچا در زبان محلی به معنای خاک و زمین و مانکا به معنی کوزه است و دقیقا به روش کباب کردن گوشت اشاره دارد. برای پخت این کباب از انواع گوشت بره، گوسفند، مرغ، گاو استفاده می کنند. آن را با ادویه های مختلف مرینیت کرده و پس از مزه دار شدن، همراه با سبزیجاتی مثل سیب زمینی، لوبیا سبز، ذرت و فلفل چیلی کباب می کنند. روش پخت این کباب به این صورت است که ابتدا سنگ ها را روی آتش داغ می کنند و بعد گوشت را روی آن ها قرار می دهند. در آخر آتش را با انواع برگ، علف و خاک می پوشانند و اجازه می دهند تا گوشت به مدت ۲ ساعت با حرارت سنگ های داغ شده بپزد و کباب شود.
کباب پاچامانکا

تجهيزات آشپزخانه صنعتی متشکل از تمام محصولات در دسته بندی های: تجهیزات رستوران٬ تجهيزات پخت٬ تجهیزات آماده سازی٬ تجهیزات فست فود٬ تجهیزات کافی شاپ٬ تجهیزات سرو غذا٬ تجهیزات شستشو و تجهیزات نگهداری می باشد. همچنین تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت تنها دارنده ثبت اختراع دستگاه کباب زن اتوماتیک صنعتی در ایران میباشد. شرکت تولیدی تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت آماده هست تا از صفر تا صد تجهیزات اشپزخانه صنعتی شما را تامین کند و از مشاوره تا اجرا همراه با شما باشد. برای اطلاعات بیشتر از محصولات، میتوانید از سایت و صفحه تجهیزات آشپزخانه صنعتی  پویاصنعت از طریق رایانه یا گوشی موبایل دیدن نمایید و یا با شماره 02191094703 با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

و به این ترتیب انواع کباب‌ ها در جهان به عنوان یکی از لذیذترین غذاها محبوبیت زیادی دارند. این غذای لذیذ، خوشمزه و پرطرفدار به این علت که پخت راحتی دارد و به وسایل پخت‌و‌پز زیادی نیاز ندارد. و حتی میتوان آن ها را با استفاده از دستگاه های گریل نیز پخت و پز کرد. یکی از غذاهای ثابت در سفر و طبیعت‌گردی، مراسمات و مهمانی ها و همچنین مورد علاقه گردشگران در سراسر دنیا است.

1 دیدگاه در “انواع کباب در جهان

  1. عبدالباقی گفت:

    خیلی عالی ممنون شما
    اگر لطف کنید کمی بیشتر توضیع بدید و از عکس های بیشتری هم استفاده کنید عالی خواهد شد تا ما بتونیم از روش های پخت استفاده کنیم
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *