تجهیزات آشپزخانه صنعتی, مقالات

مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی

مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی

گام های موثر در ایجاد آشپزخانه صنعتی

مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی مانند سایر کسب و کارها برای پیمودن موفقیت نیاز به گام هایی دارد.به طور کلی انواع آشپزخانه صنعتی شامل کترینگ، رستوران، فست فود و… است. آشپزخانه مکانی است که به تجهیزات مختلف آشپزخانه صنعتی و پرسنل حرفه‌ای که کار پخت و پز را به بهترین نحو انجام دهند و مشاوری که بهترین پیشنهادها را بدهد،نیاز دارد. موفقیت نیاز به دانش نسبی، پشتکار و تلاش، علاقه، داشتن مهارت های لازم و همچنین سرمایه است.

اگر قبل از وارد شدن به این مسیر، اطلاعات کافی را کسب کرده باشید و آگاهانه آن را انتخاب کرده باشید می توانید موفق شوید. در این مقاله منتخبی از گام‌هایی را که بایستی برای طی مسیر راه اندازی رستوران و یا فست فود پیمود برای شما به ترتیب عنوان کرده‌ایم :

تجهيزات آشپزخانه صنعتی متشکل از تمام محصولات در دسته بندی های: تجهیزات رستوران٬ تجهيزات پخت٬ تجهیزات آماده سازی٬ تجهیزات فست فود٬ تجهیزات کافی شاپ٬ تجهیزات سرو غذا٬ تجهیزات شستشو و تجهیزات نگهداری می باشد. همچنین تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت تنها دارنده ثبت اختراع دستگاه کباب زن اتوماتیک صنعتی در ایران میباشد. شرکت تولیدی تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت آماده هست تا از صفر تا صد تجهیزات اشپزخانه صنعتی شما را تامین کند و از مشاوره تا اجرا همراه با شما باشد. برای اطلاعات بیشتر از محصولات، میتوانید از سایت و صفحه تجهیزات آشپزخانه صنعتی  پویاصنعت از طریق رایانه یا گوشی موبایل دیدن نمایید و یا با شماره 02191094703 با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

2.انتخاب منو

منویی دقیق از غذاهایی که قصد دارید در آشپزخانه صنعتی طبخ کنید تهیه نمایید. مواردی که قصد دارید در آینده به منوی خود اضافه نمایید را نیز در نظر بگیرید. انتخاب منو یکی از مهم ترین مراحل طراحی آشپرخانه صنعتی بوده و می بایست حتما پیش از انتخاب فضا و تجهیزات تهیه شود. پیش از آنکه بدانید چه غذایی می خواهید آماده کنید هرگز نمی توانید بدانید به چه تجهیزاتی نیاز خواهید داشت.

1.انتخاب موضوع

شما در ابتدا باید بدانید که چه نوع رستورانی (هرنوع رستورانی اعم از ایرانی، ایتالیایی و یا فرانسوی، فست فود، رستوران غذای دریایی، رستوران مکزیکی، عربی، مدیترانه ای، بین المللی) را می‌خواهید دایر کنید. اولین گام در راه اندازی صفر تا صد یک مجموعه انتخاب موضوع مشخص است. انتخاب صحیح این مهم، با بهره گیری از تجارب ارزشمند تیم اجرایی، کمک شایانی به راه اندازی یک بیزنس موفق می نماید.

تجهیزات اشپزخانه صنعتی

3.انتخاب موقعیت مکانی و استراتژی

موقعیت مکانی یک رستوران و یا فست فود خوب بسیار حائز اهمیت است و موفقیت و یا شکست آن به شما بستگی دارد. در انتخاب محل مناسب برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی باید به منطقه شناسی جهت بررسی سطح فرهنگی محل و قدرت خرید افراد، میزان تردد، دارا بودن مکانی جهت پارک خودرو و یا داشتن پارکینگ و … توجه نمایید.

5. نوشتن بیزنس پلن ( برنامه کسب و کار )

برای اینکه بتوانید برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی خود مدیریت بودجه خوبی داشته باشید، در ابتدا می بایست نقشه کسب و کار خود را طراحی نمایید تا بتوانید با توجه تخصیص بودجه مناسب، هزینه راه اندازی را برآورد کنید.

4.انتخاب نام و المان

  • انتخاب نام کوتاه، پر معنی و آسان متناسب با فست فود، رستوران و یا غیره .
  • انتخاب المان و تم خاص جهت همگن سازی ساخت مجموعه در تمامی قسمت ها و ماندگاری در اذهان مشتریان .

6.امور اداری و قانونی

مراحل اداری و قانونی جهت راه اندازی رستوران به شرح ذیل می باشد :

اخذ جواز کسب از اتحادیه، اخذ مجوز از اداره اماکن، اخذ مجوز از اداره بهداشت، مالیات مشاغل و ارزش افزوده، سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه  پرسنلی، اخذ مجوز ساخت و ساز و تعمیرات از شهرداری ناحیه، اخذ مجوز تابلو از سازمان زیبا سازی، ثبت شرکت و تعیین سهام از ثبت شرکت ها، ثبت لوگو، برند و اختراع از شرکت های ثبتی زیربط.

پروانه کسب

9.طراحی آشپزخانه 

با استفاده بهینه از فضای موجود و با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی و منوی مورد نظر طراحی آشپزخانه صنعتی را انجام می دهیم. طراحی و نقشه جانمایی تجهیزات و ماشین آلات و فاز بندی تجهیز از جمله مهم ترین مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی می باشد.

8.طراحی و دکوراسیون داخلی

در استراتژیک جدید سعی شده که بهترین روش چیدمان با استفاده بهینه از کل فضا های موجود مطابق با شرایط موجود همچون منطقه بومی و الگوبرداری از طرح ها و برندهای خارجی ،اعمال شود. فضای داخلی باید تا جایی که امکان دارد باعث آرامش مشتری شود.

طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی آیتم های مختلفی از جمله فضای داخلی، نورپردازی مناسب، نوع صندلی ها و نمای بیرونی را شامل می‌شود. همچنین در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی باید به متراژ، فضا، وضعیت تملک، وضعیت مکانی و … توجه شود.

7. فضاهای مورد نیاز

از جمله فضاهای مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی می توان به ورودی سالن (صندوق)، سالن عمومی، وی آی پی، محل اسکان پرسنل و آشپزخانه اشاره کرد. آماده سازی، ظرف شورخانه، لاندری، انبار مواد مصرفی و بهداشتی و همچنین سردخانه از دیگر فضاهای موردنیاز می باشد.

صندوق

10.تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز

سیستم کامپیوتر، پرینتر، صندوق، تلفن، دوربین مدار بسته، تهویه مطبوع، پیجر و بی سیم ارتباطی، سیستم صوتی و تصویری، سیستم اعلام و اطفاء حریق از تجهیزات الکترونیکی موردنیاز برای راه اندازی می باشد.

11.لوازم مورد نیاز سالن

 لوازم مورد نیاز سالن عبارتند از : کانتر سرو غذا، کانتر صندوق و هاست، استیشن ظروف و سرویس کامل پذیرایی، صندلی، میز، شوتینگ.

12.لوازم مورد نیاز آماده سازی

از لوازم موردنیاز آماده سازی میز کار، کابینت، آبچکان، سینک، یخچال، فریزر، میکسر، همزن، چرخ گوشت، غذا ساز، اسلایسر و خلال کن را می توان نام برد.

15.بسته بندی

  • استفاده از ظروف یکبار مصرف مدرن و مورد تائید وزارت بهداشت
  • انتخاب جعبه، لفاف و پاکت متناسب با هر ظرف
  • انتخاب طرح و رنگ آمیزی  متناسب با لوگو
  • دستگاه شرینگ پک جهت بسته بندی های دلیوری

14.لوازم مورد نیاز آشپزخانه

با توجه به نوع رستوران و منوی تدوین شده و نیز نقشه و چیدمان طراحی آشپزخانه کلیه تجهیزات و ماشين آلات آشپزخانه صنعتی مورد نیاز مشخص می گردد.

13.ظرف شورخانه و لاندری

لوازم لاندری و ظرف شورخانه: میز ظروف کثیف، میز ورود و خروج سبد، آبچکان، قفسه ظروف تمیز، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، اتو بخار، رگال.

16.وسیله ی حمل و نقل و دلیوری غذا

برای ارسال غذا از کترینگ به محل مشتری وسیله ای مناسب برای حمل و نقل در نظر بگیرید، در اکثر مواقع یک موتور سیکلت که بر روی آن باکس غذا قرار می گیرد ، جوابگوی نیاز شما خواهد بود. اما  چنانچه حجم و تعداد غذای شما زیاد است باید به فکر وسیله ی نقلیه مناسب تری باشید به گونه ای که باعث ارسال به موقع و منظم غذا  شود و بتواند گرمای آن  را حفظ کند. مثلا از ون می توانید استفاده کنید که فضای کافی برای گذاشتن غذا و سایر وسایلی از قبیل قاشق و چنگال، دستمال کاغذی و … را داشته باشد.

دلیوری

19.مواد اولیه و مصرفی

مواد اوليه ، از جمله مواد تشکيل دهنده، فرآوري و بسته بندي، پايه و اساس محصولات غذايي نهايي است. آنها بايد نه تنها مشخصات ظاهري عالي ، بلکه کيفيت بالا را نيز داشته باشند. به همين ترتيب ، آنها بايد از الزامات نظارتي و مشخصات کيفي بالا برخوردار باشند بنابراین باید لیست کامل و ریز کلیه اقلام و نوع برند هر آیتم به تفکیک تهیه گردیده و نیز لیست فروشندگان و تامین کنندگان معتبر هر دسته اعلام گردد.

18.برنامه نرم افزاری

انتخاب برنامه نرم افزاری جامع رستورانی جهت کنترل و بررسی سیستمهای خرید، فروش، انبارداری، حسابداری، پرسنل و … .

منوی ایرانی : شامل انواع پیش غذا و مزه، انواع سالاد و اردور، برنج و پلو ها، خورش ها، کباب ها، خوراک ها و انواع شیرینی و  دسر های سنتی.

منوی فرنگی : گلچین انواع غذا های یک ملیت خاص با رسپی های اصلی و محلی مربوط به آن کشور، انواع پیش غذا و مزه، انواع سالاد و اردور، انواع خوراک های ملل با طبخ های متفاوت اعم از  گریل، رست فراید، سوته و … ، انواع شیرینی و دسر های بین المللی.

منوی فست فود : شامل انواع پیش غذا و سالاد، انواع پیتزا، ساندویچ، سوخاری و … ، همچنین طراحی منوی غذایی یک ملیت خاص با ارائه سبک  فست فود.

17.طراحی و تبلیغات

  • طراحی تابلوهای داخلی، منو و سر درب
  • طراحی و چاپ  منو، ست اداری، برو شور و تراکت تبلیغاتی
  • تبلیغات گسترده در وب، اینستاگرام، تلگرام، بیلبورد، کمپین و …
استخدام

20.امور پرسنلی

  • معرفی و آموزش صفر تا صد کلیه پرسنل مورد نیاز در قسمت های مختلف اعم از آشپزخانه، سالن، کافه، صندوق، هاست، نظافت، پارکبان، انبار، مسئول خرید و … .
  • قرارداد استخدام، شرح وظایف محوله، آیین نامه انضباطی، بیمه، بهداشت، اسکان و نیز کلیه امور مرتبط با قوانین وزارت کار و امور اجتماعی

22.طرح توجیهی

 طرح توجیهی جهت محاسبه هزینه های ثابت و جاری، قیمت تمام شده، قیمت فروش و در نهایت محاسبه سود مجموعه ارائه می گردد.

همچنین جهت پیشبرد اهداف مجموعه می توان راهکار های زیر ساختی، عملیاتی و تبلیغاتی خلاقانه ای ارائه کرد؛ این امر همچنین موجب تسریع در سودآوری می شود.

21.برآورد هزینه

تمام هزینه های راه اندازی آشپزخانه صنعتی را می‌توان بر اساس فهرست تجهیزات برآورد کرد. این فهرست شامل اجاره یا خرید مکان، امتیازات و مجوزهای مربوطه، تجهیزات و نیروی کار، هزینه مشاوره و تخمین هزینه های راه اندازی می‌باشد. موارد ذیل جهت برآورد هزینه های راه اندازی مجموعه می باشد:

  1. بازسازی و تعمیرات، طراحی و دکوراسیون داخلی، سرویس، لوازم و تجهیزات سالن
  2. تجهیزات آشپزخانه صنعتی و سایر قسمت ها، طراحی و بسته بندی و تابلو
  3. تجهیزات الکترونیکی، سیستم نرم افزار جامع رستورانی
  4. امور اداری و قانونی، یونیفرم و تجهیزات مورد نیاز و اسکان پرسنل
  5. مواد اولیه و مصرفی، قرارداد راه اندازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *