تجهیزات آشپزخانه صنعتی, مقالات

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست

آشپزخانه صنعتی چیست و چگونه تجهیز می‌شود؟ آشپزخانه صنعتی به آشپزخانه‌هایی گفته می‌شود که در هتل‌ها، رستوران‌ها، کارخانه‌ها، بیمارستان ها، ادارات و سازمان‌های بزرگ و … قرار دارند و به شکلی تجاری یا خدماتی کلان به طبخ غذا می‌پردازند. به طور کلی در هر جایی که حجم زیادی غذا روزانه طبخ شده و از ساختار خانگی خارج باشد، آشپزخانه صنعتی گفته خواهد شد.

البته تنها این طبخ زیاد غذا، محور صنعتی شدن یک آشپزخانه نیست، بلکه لازم است تا تجهیزات جای گرفته در آن نیز از گروه تجهیزات آشپزخانه حرفه‌ای باشند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که آشپزخانه صنعتی چیست و چه شرایطی دارد، باید به شکل پخت غذای باکیفیت و در تعداد بالا، توجه نمایید.

آشپزخانه صنعتی مدرن:

اگر به تاریخ رجوع کنیم و سرگذشت حاکمان و پادشاهان را مطالعه کنیم متوجه این موضوع میشویم که در قصرهای آن‌ها آشپزخانه‌های صنعتی به شکل آن روزها وجود داشته است. دیگ‌های بزرگ پخت برنج و خورشت، تیم آشپزی قصر و غیره همگی شکلی از آشپزخانه صنعتی بودند که به طبخ غذای دربار می‌پرداختند. اما امروز آشپزخانه صنعتی مدرن با تحول ساختاری و تجهیزاتی که در آن به کار گرفته می‌شود، شکل و فرآیند دیگری از طبخ غذا را به نمایش گذاشته است.

استفاده از تجهیزات حرفه‌ای در آشپزخانه صنعتی مدرن امروزی، باعث شده تا رستوران داری در هر فضایی، متحول گشته و شکلی جدید به خود بگیرد. در یک آشپزخانه صنعتی مدرن و امروزی، خط کشی میان بخش‌های مختلف آماده سازی، پخت و پز و شستشو و … وجود داشته و هر یک از این بخش‌ها به صورت مستقل تجهیز شده‌اند.

آشپزخانه صنعتی به چه معناست

در زبان انگلیسی به آشپزخانه صنعتی، Commercial Kitchen گفته می شود این عبارت انگلیسی به معنای آشپزخانه تجاری است. آشپزخانه تجاری بر خلاف آشپزخانه های خانگی به خاطر اهداف تجاری و کسب درآمد، راه اندازی می شود و وقتی صحبت از تجهیزات آشپزخانه صنعتی می شود عبارت Industrial Kitchen جایگزین می شود که در واقع تجهیزاتی قوی در زمینه آماده سازی، پخت، نگهداری و شستشو با ظرفیتی بسیار بالا هستند.

در آشپزخانه صنعتی با توجه به میزان خروجی و ظرفیت بالا، آنچه که بسیار مهم است سرعت عمل و کاهش زمان آماده سازی و پخت غذا است. بر خلاف آشپزخانه ی خانگی که برای تعداد محدودی که همان اعضای خانواده هستند باید غذا آماده شود در یک آشپزخانه صنعتی باید برای سلایق مختلف و درنهایت دقت و کیفیت، غذاهایی با عطر و طعم عالی و چیدمانی مشتری پسند طبخ شود. همانطور که گفته شد هدف از راه اندازی این مدل آشپزخانه ها کسب درآمد است به همین دلیل باید همه چیز مورد پسند مشتری باشد. بنابراین حساسیت پخت غذا در آن بالا است.

چگونگی راه اندازی آشپزخانه صنعتی:

مطمئن شما هم شنیده‌اید که قلب هر خانه آشپزخانه آن است. در مورد رستوران‌ها و فست فودی ها نیز این مطلب صدق می‌کند که مهمترین قسمت یک رستوران آشپزخانه آن است.
برای اینکه یک آشپزخانه مجهز و کارآمد داشته باشید قبل از هر اقدامی باید هدف خود از ایجاد آشپزخانه صنعتی را مشخص کنید. به بیان ساده‌تر قبل از اینکه نسبت به خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی اقدام کنید، ابتدا باید مشخص کنید که آشپزخانه‌ای که قصد تاسیس آن را دارید چه کاربردی دارد. به عنوان مثال قرار است در آن غذای سنتی پخته شود یا قصد پختن فست فود و… را دارید. مشخص کردن هدف از تاسیس آشپزخانه مهمترین قسمت آن است. بعد از اینکه نوع کار و آشپزخانه‌ای که قصد تاسیس آن را دارید، مشخص شد گام بعدی انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. در خصوص اهمیت مشخص کردن نوع غذایی که قصد طبخ آن در آشپزخانه صنعتی را دارید می‌توان به این نکته اشاره کرد که تجهیزات مورد نیاز برای پخت غذاهای سنتی با تجهیزات استفاده شده در آشپزخانه فست فودی تفاوت زیادی دارند.

تجهیزات صنعتی آشپزخانه ها
تجهیزات و لوازم آشپزخانه

تجهيزات آشپزخانه صنعتی متشکل از تمام محصولات در دسته بندی های: تجهیزات رستوران٬ تجهيزات پخت٬ تجهیزات آماده سازی٬ تجهیزات فست فود٬ تجهیزات کافی شاپ٬ تجهیزات سرو غذا٬ تجهیزات شستشو و تجهیزات نگهداری می باشد. همچنین تنها دارنده ثبت اختراع دستگاه کباب زن اتوماتیک صنعتی در ایران می باشد. شرکت تولیدی تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت آماده هست تا از صفر تا صد تجهیزات اشپزخانه صنعتی شما را تامین کند و از مشاوره تا اجرا همراه با شما باشد. برای اطلاعات بیشتر از محصولات به ما میتوانید از صفحه تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویاصنعت دیدن نمایید یا با شماره 02191094703 با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

آشپزخانه صنعتی

گروه تجهیزات آشپزخانه صنعتی:

گروه تجهیزات آشپزخانه صنعتی در بخش‌های مختلف، برای آسان کردن و سرعت بخشیدن به روال طبخ انواع و اقسام غذاهای داخل منوی رستورانی، کاربرد دارد. از این جهت باید پیش از انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی مورد نظر خود، به تدوین منوی رستورانی بپردازید.

این درست همان چیزی است که یک مشاور راه اندازی رستوران و مشاور خرید تجهیزات از شما پرسیده و سپس مطابق با آن فهرستی از تجهیزات مورد نیاز را معرفی خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که برندهای تجهیزات آشپزخانه صنعتی متنوع هستند و متاسفانه کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت و ضعیف نیز در این عرصه حضور دارند. با این حساب جای دارد که با مراجعه به یک تولیدکننده معتبر، نسبت به خرید تجهیزات آشپزخانه، دارای کیفیت ساخت و طول عمر بالا و خدمات پس از فروش، اقدام نمایید.

به این ترتیب می‌توانید از طول عمر تجهیزات خریداری شده اطمینان داشته و در دراز مدت از طریق آن‌ها به سودآوری در کسب و کار رستورانی خود بپردازید.

نکات خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی:

تهیه تجهیزات و لوازم آشپزخانه صنعتی را با دقت در جزئیات انجام دهید. شکل هندسی فضای مورد نظر و اندازه فضا، دو عنصر مهم در تهیه لوازم مناسب هستند. نظم و ترتیب اولین اصل در یک آشپزخانه است. قبل از هر اقدامی با دقت فضای مورد نظر را بررسی کرده و به صورت فرضی، جای لوازم ضروری را مشخص کنید. سپس با دید باز می توانید اقدام به خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی کنید در حالی که محل قرار گیری هر کدام را از قبل مشخص کرده اید. اگر فضای آشپزخانه دارای قناسی و شکل نامتعارف است می توانید برخی از لوازم را به صورت سفارشی تهیه کنید تا مناسب با محل طراحی شود.

توجه داشته باشید که تجهیزات آشپزخانه صنعتی با لوازم آشپزخانه های خانگی بسیار متفاوت است. خرید تجهیزات کوچک تر نمی تواند کارایی دستگاه های صنعتی را داشته باشد. دستگاه های خانگی توان استفاده روزانه و ساعات کار زیاد را ندارند و مناسب آشپزخانه های صنعتی نیستند. چرخ گوشت های بزرگ خانگی، سرخ کن های خانگی و دیگر لوازم خانگی نمی توانند کارایی مناسب چرخ گوشت های صنعتی و سرخ کن تمام استیل صنعتی را داشته باشند. با خرید لوازم نامناسب سرمایه خود را در معرض خطر قرار ندهید.

روی تجهیزات پخت و پز و یخچال های صنعتی سرمایه گذاری کنید. صرف هزینه روی این موارد به نفع کسب و کارتان است. قبل از خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی با وسواس زیادی دستگاه را بررسی کنید و از عملکرد آن و شیوه تمیز کردن قطعات آن اطلاع حاصل کنید. لوازمی که به سادگی تمیز نمی شوند و یا عملکرد ضعیفی دارند موجب اتلاف نیروی کار در آشپزخانه می شوند.

آشنایی با تجهیزات آشپزخانه صنعتی:

۱.بخش مربوط به آماده سازی غذا

به تمامی تجهیزات و وسایلی که برای آماده سازی مواد اولیه غذاها (بریدن، خرد کردن، پوست کردن، اسلایس کردن و …) به کار می‌رود، تجهیزات آماده سازی غذا می‌گویند.
تجهیزات آماده سازی غذا را می‌توان با توجه به کاربردشان تقسیم‌بندی کرد. مواد پروتئینی، سبزیجات و پنیر، پاستا و غذاسازها از موارد هستند که برای آماده سازی، نیازمند تجهیزات خاص خود هستند.بنابراین باید ابتدا تجهیزات مورد نیاز بخش آماده سازی را انتخاب کنیم و سپس متناسب با آن ها و فضای مورد نیاز هریک چیدمان این بخش را انجام دهیم.

۲. بخش مربوط به آشپزی و طبخ غذا:

در این بخش مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی وجود دارند که این تجهیزات، عبارتند از اجاق گازها، فرها و وسایل مربوط به پخت و طبخ غذاهای مختلف.
بنابراین طراحی این قسمت باید به گونه ای صورت گیرد که برای هر یک از وسایل و ابزارهای لازم محلی مناسب از قبل انتخاب شده و در زمان استفاده آشپز مشکلی ایجاد نشود. نحوه ی قرار گرفتن دستگاه ها در این قسمت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و طبیعتا لازم است در مکان هایی قرار گیرند که خطر آفرین نباشد، به دستگاه ها به ویژه تجهیزات برقی آشپزخانه صنعتی آسیبی نرسد و رفت و آمد و فعالیت برای پرسنل و سرآشپز به راحتی انجام شود.

۳. بخش شستشوی ظروف:

اگر شما صاحب یک رستوران نسبتا شلوغ باشید، بدون شک این قسمت برایتان اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد زیرا وسایلی که برای سرو غذاها استفاده می کنید باید شسته شده و مجدد از آن ها استفاده شود. علاوه بر این نیاز است که برخی از وسایل کاربردی موجود در آشپزخانه صنعتی نیز شسته شده و در اختیار پرسنل قرار گیرد.

۴. محل قرار گرفتن یخچال ها و مواد غذایی:

مواد غذایی مصرفی برای تهیه ی غذا های مختلف باید در مکانی مناسب انبار و نگهداری شوند. این مکان با توجه به نوع ماده ی غذایی باید دارای شرایط دمایی به خصوصی باشد تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کند، البته برای اینکه طعم و کیفیت غذاهای شما مناسب تر باشند، بهتر است که مواد غذایی مصرفی را به صورت روزانه تهیه فرمایید. جدای از این مسئله تمامی یخچال ها و فریزر های موجود در آشپزخانه صنعتی باید در فضایی مناسب و به گونه ای قرار گیرند که در کنار وسایل و تجهیزات تولید کننده ی گرما و حرارت نباشند.

۵. قسمت مربوط به تهیه مواد اولیه غذاها:

در این قسمت ابزار های مربوط به خرد کردن، تمیز کردن و آماده سازی مواد غذایی برای طبخ غذاهای مختلف وجود دارند. توجه داشته باشید که طراحی این قسمت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ پس به عنوان یک مدیر حرفه ای از آن غافل نشوید.

۶. بخش مربوط به سفارش گیری و سرویس دهی به مشتریان:

پس از طبخ غذا ها و دیزاین آن ها در آشپزخانه صنعتی باید از طریق مکانی که در رستوران یا فست فود ها به آن بخش سفارش گیری و سرویس دهی گفته می شود، غذای مورد نظر به مشتری تحویل داده شود. در این قسمت نیز رعایت نظافت و نظم بسیار مهم می باشد؛ زیرا می تواند مورد توجه مخاطبان و مشتریان واقع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *