مقالات

اهمیت دستگاه کباب گیر

اهمیت دستگاه کباب گیر

اهمیت دستگاه کباب گیر

کباب کوبیده گوشت و مرغ یکی از غذاهای مورد پسند ایرانی ها است که در محافل خانوادگی، مجالس و رستوران ها صرف می شود. تهیه کباب کوبیده به مهارت زیادی نیاز دارد و یکی از مهم ترین مراحل که حتی بهترین آشپز ها نیز گاهی در انجام آن مشکل دارند، به سیخ کشیدن گوشت است. اهمیت دستگاه کباب گیر برای به سیخ کشیدن گوشت چرخ کرده و تهیه کباب کوبیده مورد توجه قرار می گیرد. دستگاه کباب زن یکی از دستگاه های  کاربردی تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. بعد از مرحله ی به سیخ کشیدن کباب کوبیده مرحله ی پخت کباب است که با دستگاه کباب پز می توان به آسانی آن را انجام داد.

دستگاه‌های کباب گیر

علت استفاده از دستگاه کباب گیر

سیخ‌ گیری کباب فرایندی به شدت زمان گیر و در عین حال نیاز به افرادی با مهارت کافی می‌باشد. در اینجا اهمیت دستگاه کباب گیر نمایان می شود. در صورتی که تمایل به مدیریت یک رستوران بزرگ، یا گسترش رستوران فعلی خود را دارید، دستگاه‌های کباب گیر به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان، بیشترین کباب را تولید کنید بدون اینکه دغدغه‌ای از جانب نیروی انسانی داشته باشید. دستگاه کوبیده زن اتوماتیک برای بهبود کیفیت، افزایش سرعت و همچنین رعایت بهداشت وارد آشپزخانه‌ های صنعتی شد.

معرفی انواع دستگاه­های کباب گیر

دستگاه­ های کباب گیر بسته به نیاز مشتری در انواع مختلفی ساخته می­شود، تا مشتری بتواند بسته به نیاز خود، دستگاه کباب گیر مورد نیاز خود را شناسایی کرده و اقدام به خریداری آن بنماید. تفاوت­ های این دستگاه ها در ابعاد، بدنه، جنس پیستون، سیستم کارکرد و … می­ باشند. اما تفاوت اصلی این دستگاه­ ها به توانایی تولید کباب آن­ها در واحد زمانی بستگی دارد. به­ طور کلی دستگاه­ های کباب گیر به انواع رومیزی، مبله، دوقلو و تمام اتوماتیک تبدیل می شوند.

انواع دستگاه­های کباب گیر
برای خرید یک دستگاه کباب گیر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هرگاه اقدام به خرید یک دستگاه کباب گیر می­نماییم، جدا از هزینه هنگفتی که می­نمائیم در حال خرید یک کالای سرمایه­ای می­باشیم، که در صورت عدم کیفیت دستگاه یا خرابی آن­ هزینه ­های جبران ناپذیری را برای کسب و کار ما به ارمغان می­آورد. اهمیت دستگاه کباب گیر بسیار زیاد است پس حتما هنگام خرید باید به نکات زیر توجه کرد:

  • هزینه قابل پرداخت 

اینکه بدانید چقدر هزینه می­توانید برای خرید یک دستگاه انجام دهید، بازه­ ی انتخاب شما رو محدودتر می­نماید و در صورت استعلام قیمت و بالا بودن آن، به راحتی می­توانید آن را از لیست خرید خود حذف کنید.

  • حداقل زمان ممکن

بسیار مهم است که پیک کاری خود را بدانید، و دستگاهی بخرید که بتواند آن تعداد کبابی که شما نیاز دارید در کمترین زمان برای شما تهیه کند. شما نمی­توانید به مشتری خود بگویید شما تشریف داشته باشید تا من یک ساعت دیگر غذای شما را برایتان بیارم، مشتری که وارد رستوران شده است، قطعا گرسنه است و آخرین چیزی که می­خواهد بشنود این است که برای آماده شدن غذایش بیشتر از حدی که باید صبر کند.

هنگام خرید یک دستگاه­ کباب گیر در حال پرداخت هزینه زیادی می­باشید پس باید نه تنها دستگاهی باشد که با توجه به شرایط فعلی جوابگوی نیاز شما باشد، بلکه در صورت پیشرفت کسب ­وکارتان بازهم بتواند بدون هیچ مشکلی برای شما کار کند و تعداد کباب مورد نظر شما را آماده کند.

  • جنس قالب­های دستگاه­ های کباب گیر : 

قالب­های دستگاه­های کباب گیر یکی از مهم­ترین قسمت­های دستگاه می­باشد که باید بدان توجه کرد. چراکه تاثیر فوق العاده زیادی بر کیفیت کباب حاصله دارد. جنس قالب­های دستگاه­های کباب گیر از سه جنس استنلس استیل، چدن، و آلومینیوم می­باشد، که هریک بسته به نیاز مزایا و معایب خود را دارد.

به­ طور کلی می­توان گفت که قالب های استنلس استیل بهترین جنس و کیفیت را دارا می­باشد، البته این قالب سبب چسبیدن کباب به استیل می­شود. راه حل این موضوع بسیار ساده است، افزایش دمای قالب. با افزایش دمای دستگاه از چسبیدن کباب به قالب دستگاه کباب گیر جلوگیری می­شود، که نتیجه افزایش دما، خشک شدن کباب و کاهش کیفیت آن می­باشد. ناگفته نماند که قالب­های استنل استیل از نظر هزینه­ای نیز به شدت بالا می­باشند.

قالب های چدن کیفیت مقبولی دارد، و از نظر هزینه­ای به­ صرفه تر از استنلس استیل می­باشد، اما قالب­های آن به شدت سنگین می­باشد و وزن دستگاه­ کباب گیر را به شدت سنگین نموده که به دو دلیل پیشنهاد نمی­شود. اول اینکه در صورت ارسال به مناطقی که فاصله مکانی نسبتا زیادی دارند، هزینه حمل افزایش می­یابد و دیگر اینکه به علت سنگین بودن قالب­ها، فرایند تعویض قالب­ها اندکی دشوار می­شود.

قالب­ های آلومینیوم، هم دارای کیفیت مقبولی می­باشند و هم از نظر وزنی به شدت سبک­تر می­باشند و از نظر هزینه­ای نیز به شدت مقرون به صرفه می­باشد. لذا شاید بتوان گفت محبوب­ترین نوع قالب­ها می باشد.

  • ابعاد دستگاه 

ابعاد دستگاه هم نکته بسیار مهمی می­باشد که عموما از قلم می­افتد و بدان توجه نمی­شود. تجهیزات آشپزخانه صنعتی عموما بزرگ می­باشند و در کنارهم قرارگیری آن­ها حجم زیادی از آشپزخانه را اشغال می­کند. پس باید به ابعاد دستگاه­ها هم توجه شود، که متناسب با فضای آشپزخانه باشند.

  • میزان مصرف آب در دستگاه­های کباب گیر : 

عموما دستگاه­های کباب گیر به دو صورت اقدام به گرم نمودن قالب­های خود می­نمایند و همانگونه که احتمالا می­دانید، دمای قالب­ها تاثیر به­ سزایی در نچسبیدن گوشت به قالب دارد.  در برخی از دستگاه­ها از آب برای بالا بردن دمای قالب­ها استفاده می­شود. بدین صورت که آب درون مخزنی وجود داشته که این مخزن توسط یک المنت برقی گرم نگه داشته می­شود  و آب درون مخزن توسط یک الکتروپمپ از مخزن به درون قالب­ها انتقال داده می­شود.

پس از پخش درون قالب­ها دوباره به مخزن برگشت داده می­شود. در طی این فرایند، مقداری از آب بخار می­شود و باید به ­صورت مداوم مخزن آب چک بشود. اما در دستگاه­های جدید قالب­ها مستقیما توسط المنت گرم می­شوند، که در نتیجه مصرف آب آن تقریبا صفر می­شود.

  •  بدنه دستگاه کباب گیر :

یکی از بخش­های اصلی دستگاه کباب گیر بدنه یا شاسی آن می­باشد، که به علت در معرض دید بودن، اهمیت خاص خودش را دارد. یک ماشین را تصور کنید که موتور بسیار قوی دارد، و به خوبی کار می­کند. اما اگر بدنه درب­وداغانی داشته باشد، تاثیر به شدت منفی در ذهن بیننده می­گذارد. این موضوع برای سایر ابزارآلات نیز صادق است. اگر دستگاه کباب گیر بدنه خرابی داشته باشد، یا قسمت­های مختلف آن زنگ ­زدگی داشته باشد، دیگر کسی نمی­گوید این دستگاه چقدر کباب­های خوبی می­گیرد.

دستگاه­های کباب گیر را می­توان از پروفیل آهن با روکش ورق استیل یا از پروفیل استیل با روکش ورق استیل ساخت. پروفیل استیل نسبت به پروفیل آهن دارای کیفیت، طول عمر و استحکام بیشتری می­باشد. اما پروفیل آهن ارزانتر می­باشد.

  • میزان مصرف برق در دستگاه­ های کباب گیر :

دستگاه­­های کباب گیر دارای انواع مختلفی می­باشند که هریک بسته به میزان تولید دارای مصرف برق متفاوتی می­باشند. اما می­توان گفت که این مصرف بین 1.1KW/H تا 2.2KW/H متغیر می­باشد.

آیا می‌توان چند قالب را بر روی یک دستگاه‌ کباب گیر قرار داد؟

دستگاه‌های کباب گیر معمولی

یک رستوران ممکن است در منوی غذایی خود چندین نوع کباب در وزن‌ها و اشکال مختلف داشته باشد. در این حالت قطعا نمی‌توان تنها از یک نوع قالب برای سیخ‌گیری استفاده کرد و نیاز به تعویض قالب بنا به نیاز مشتری می‌باشد.

در دستگاه‌های کباب گیر معمولی تنها یک قالب را در لحظه می‌توان قرار داد که امکان تعویض آن نیز به سادگی امکان پذیر می‌باشد. اما در دستگاه‌های مبله، شما می‌توانید دو قالب را در دستگاه به‌ طور همزمان قرار دهید و دو نوع مختلف کباب را سیخ‌گیری بنمائید.

پیشنهادات ویژه

+ اگر قرار است  یک کبابی کوچک راه اندازی شود، دستگاه کباب گیر مدل PS400H پیشنهاد می‌شود.

+ اگر فضای آشپزخانه کوچک است و هنوز در ابتدای راه است دستگاه کباب زن مدل PS400H پیشنهاد می‌شود.

+ برای یک کیترینگ متوسط یا بزرگ با تولید کباب‌هایی با وزن بیشتر از 120 گرم تا حداکثر وزن 220 گرم دستگاه PS600H توصیه می‌شود.

+ اگر در رستوران باید به طور همزمان چند نوع کباب سیخ گیری شود، دستگاه کباب زن مدل PS700H توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *