مقالات

همبرگر و انواع آن

همبرگر

همبرگر یکی از انواع فست فود است یعنی فوری آماده میشود. بعضی ها فکر میکنند این تنها در صورتی است که همبرگر را از بیرون خریده باشند. اما یک راه بهتر هم وجود دارد. میتوانید خودتان در منزل همبرگر رستورانی را تهیه کنید و به این ترتیب از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید. در ضمن همبرگر خانگی خیلی خوشمزه تر است و لذت دیگری دارد. اگر به دنبال همبرگر خانگی فوری هستید، ما روش اول را پیشنهاد می دهیم. اما اگر دوست دارید همبرگر مخصوص رستوران را یاد بگیرید، پیشنهاد ما روش دوم است.

روش های آماده سازی همبرگر مخصوص متنوع است. میتوانید همبرگر در فر یا کباب پز و یا حتی در ماهیتابه تهیه کنید.. در ضمن میتوانید همبرگر مخصوص را بلافاصله سرخ کنید و یا در فریزر برای فرصت بهتری نگهداری کنید. اما توصیه می کنیم همبرگر مخصوص خانگی را با ادویه مخصوص همبرگر و به صورت تازه نوش جان کنید.

همبرگر:

همه برگرها به نوعی همبرگر هستند. همبرگر گونه‌ای ساندویچ است که شامل یک برگ گوشت چرخ‌کرده که در میان یک نان گرد میان بریده قرار می‌گیرد. در کنار این برگ گوشت می‌تواند انواع مخلفات از سبزیجات تا خیارشور و گوجه و کاهو پیاز و سیب‌زمینی و غیره باشد.
همین‌طور، براساس اینکه از چه نوع گوشتی استفاده شده است و مثلا گوشت گاو یا گوسفند یا بوقلون و مرغ است؛ همبرگرها مدل‌های گوناگونی یافته و طعم‌های مختلفی پیدا می‌کنند. برخی فست‌فودها گوشت چرخ‌کرده را سرخ می‌کنند و برخی دیگر زغالی یا کبابی که به همبرگر زغالی و همبرگر کبابی معروف می‌شوند.

دستگاه همبرگرزن
دستگاه همبرگرزن اتوماتیک

چیزبرگر:

چیز برگر با روش های مختلفی طبخ می شود که از معروف ترین این روش های پخت آن می توان به سرخ کردن برگر، کباب کردن برگر بر روی ذغال ( با نام چیز برگر ذغالی معروف است ) و گریل کردن برگر که از باقی روش ها در فست فودها مرسوم تر است. معمولا برای تهیه چیز برگر در فست فودها از پنیرهای ورقه ای چدار استفاده می شود اما در سراسر جهان از پنیرهای دیگری هم مثل پنیر سوییسی ، پنیر پنیر موزارلا و پنیر پیتزا ( مثل پنیر پیتزا مخلوط ) برای تهیه چیزبرگر استفاده می شود که هر کدام طعم خاصی به آن می دهند.

چیکن برگر:

دستور پخت چیکن برگر یا همان برگر مرغ شباهت زیادی به همبرگر دارد و یاد گرفتن آن ساده است.

سینه مرغ را بین دو ورقه کاغذ روغنی قرار دهید و از یک گوشتکوب برای پهن کردن آن ها به ضخامت 2 – 3 سانتیمتر استفاده کنید. مرغ را در یک کاسه غیر فلزی با روغن، زیره سبز، عصاره 2 لیمو، سیر خرد شده و نصف فلفل قرار دهید. حداقل 30 دقیقه آن را مزه دار کنید، اما ترجیحا یک شب در یخچال قرار دهید .

همبرگرزن اتوماتیک پویاصنعت

حلقه های پیاز را در کاسه ای از آب قرار دهید ( تا تندی آن کاهش یابد). در کاسه ای دیگر، آوکادو را با سیر خرد شده، باقیمانده عصاره لیمو و فلفل، فلفل چیلی و نیمی گشنیز له کنید. مرغ وقتی مزه دار شد یک تابه بزرگ را گرم کنید. زمانی که ماهیتابه حسابی داغ شد 5 تا 6 دقیقه هر دو طرف را سرخ کنید مرغ باید به آرامی زغال مانند و پخته شود. از میان ضخیم ترین قسمت چک کنید تا مطمئن شوید پخته است. برای سرو ورقه های گریل شده را با آووکادو له شده، حلقه های پیاز ، مرغ و باقی مانده فلفل و گشنیز و لیمو (اگر دوست دارید ) سرو کنید.

رویال برگر:

جهت تهیه ساندویچ رویال برگر ابتدا سیر و 1عدد پیاز را رنده کرده و با هم مخلوط کنید و به آنها مقداری نمک اضافه کرده و آب اضافی آنها را بگیرید. به همراه تخم مرغ ،پودر سیر،پودر موسیر و فلفل به گوشت اضافه کرده و خیلی خوب ورز دهید. بعد از ورز دادن گوشت شروع به اضافه کردن آرد سوخاری کنید. آرد را کم کم به گوشت اضافه کرده و هربار آن را به خوبی ورز دهید. اضافه کردن آرد را تا زمانی که بتوانید به گوشت شکل دهید ادامه دهید. اما مراقب باشید که زیاد آرد نریزید تا گوشت پس از پخت خشک نشود. گوشت آماده شده را به قسمت های دلخواه تقسیم کنید و هر قسمت را به شکل یک دایره در آورید، دایره های آماده همبرگر را روی کاغذ روغنی یا کیسه فریزر قرار داده و برای یک ساعت درون یخچال قرار دهید.
پیازهای باقی مانده را به صورت حلقه های نازک خرد کنید و در مقداری کره تفت دهید تا نرم شود سپس قارچ های خرد شده را اضافه کنید، مقداری نمک و فلفل بزنید. تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود.
مقدار کمی روغن داخل تابه بریزید، همبرگر را داخل ماهیتابه قرار دهید تا سرخ شود. وقتی دو طرف همبرگر سرخ شد 1 تا 2 ورقه پنیر را روی همبرگر قرار دهید تا با حرارت همبرگر پنیر آب شود، همبرگر پنیری را داخل نان بگذارید و روی آن 2 ورقه ژامبون قرار دهید.
روی ژامبون مقداری قارچ بریزید و با کاهو ، گوجه ، خیار شور و … ساندویچ را پر کنید و در انتها با سس ساندویچ یا هر سس دیگری که دوست دارید ساندویچ را سرو کنید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی پویا صنعت
رویال برگر

تفاوت چیزبرگر و رویال برگر :

چیزبرگر (Cheeseburger) همان ساندویچ همبرگر است به اضافه یک یا چند ورقه پنیر. وقتی که ورقه گوشت همبرگر سرخ شده و در نان ساندویچ قرار می‌گیرد؛ یک ورقه پنیر گرم شده و در آستانه آب شده روی آن قرار می‌گیرد تا خوشمزه شود. برخی فست‌فودی‌ها پنیر و گوشت را با هم سرخ می‌کنند و برخی دیگر گوشت را لای دو ورقه پنیر می‌گذارند تا ساندویچی خوشمزه‌تر و چرب‌تر شود. به طور کلی، طعم چیزبرگر باید خشک‌تر و شورتر باشد. انواع پنیرها برای چیزبرگر استفاده می‌شود که معروف‌ترین آن پنیرهای چدار، پنیر سویسی، پنیر موزارلا و پنیر مخصوص ایرانی است.

 رویال‌برگر که ساندویچی مشابه چیزبرگر است به اضافه یک یا چند ورقه ژامبون کالباس و قارچ! معمولا ژامبون کالباس را هم سرخ کرده یا در ساندویچ‌های زغالی و دودی و کبابی روی منقل قرار داده تا خوب برشته شود و به همبرگر پنیری اضافه می‌کنند. ژامبون باعث خوشمزه‌تر شدن چیزبرگر می‌شود و البته دیگر یک ساندویچ برگر کامل و سنگین و چرب است. برخی فست‌فودی‌ها از چند ورقه پنیر استفاده می‌کنند یا به ساندویچ رویال برگر قارچ و آبلیمو اضافه کرده و با خامه سرو می‌کنند. معمولا برای رویال برگر از پنیر چدار استفاده می‌شود ولی باز شما می‌توانید برحسب سلیقه و طعم مورد علاقه‌تان از هر پنیری استفاده کنید.

نکات مهم جهت تهیه همبرگر رستورانی

1- اگر می‌خواهید همبرگرهای خانگی شما کاملاً شبیه به همبرگرهای رستورانی باشد باید در تهیه مایه گوشتی آن علاوه بر استفاده از ادویه همبرگر رستورانی از یک نوع حجم دهنده همبرگر هم استفاده کنید.

2- نکته بعدی رعایت نسبت درست در میزان اضافه کردن چربی به گوشت است که علاوه بر تأثیر در کیفیت نهایی غذا بر شکل و شمایل ظاهری آن هم تأثیرگذار است. در همبرگرهای رستورانی این نسبت در بهترین حالت هشتاد درصد گوشت به بیست درصد چربی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *