مقالات

انواع بخش های تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

انواع بخش های تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تصوری که اغلب ما از آشپزخانه داریم، تصویری شبیه به آشپزخانه منزل است که در آن یک اجاق گاز، یک سینک ظرفشویی، یخچال و فریزر و تعدادی کابینت قرار دارد. به همین خاطر زمانی که از آشپزخانه صنعتی صحبت می کنیم، احتمالاً همین تصویر در ذهن ما زنده خواهد شد. و یا نهایتاً فضای بزرگتری را با همین شکل و شمایل در ذهن خود مجسم می کنیم. اما حقیقت آن است که این مکان شباهت بسیار کمی با آشپزخانه خانگی دارد و در آن از امکانات متعددی استفاده می شود.

بنابراین افرادی که قصد راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی را دارند، باید در این مورد اطلاعات تخصصی کافی را کسب کنند. تا بدانند که دقیقاً به خرید یا اجاره چه امکانات و وسایلی نیاز دارند.به منظور تهیه تجهیزات، قبل از هر چیز باید نوع کاربری آشپزخانه را مشخص کنید. اگر قرار است در آشپزخانه، غذاهای سنتی پخته شود باید تجهیزات آشپزخانه متناسب با رستوران را تهیه کنید. اما در صورتی که قرار باشد در آنجا، غذاهای فست فودی طبخ شوند، باید تجهیزات را متناسب با غذاهای فست فود خریداری نمود. البته بخشی از تجهیزات آشپزخانه هم برای همه انواع غذاها مشترک هستند که برای نمونه می توان به تجهیزات برودتی و تجهیزات شستشو اشاره نمود. همچنین برحسب کارکرد، تجهیزات آشپزخانه را می توان به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. در این تقسیم بندی مواردی همچون تجهیزات مربوط به پخت و پز، تجهیزات برودتی و سرمایشی، تجهیزات مربوط به سرو غذا، تجهیزات آماده سازی رستوران، خط سلف سرویس، تجهیزات انبار، خط کانتر، تجهیزات مربوط به نظافت و در نهایت لوازم جانبی جای می گیرند.

آشپزخانه صنعتی فست فودی به چه وسایلی نیاز دارد؟

انواع مختلف گریل، دستگاه همبرگر زن صنعتی، فر، تاپینگ پیتزا و ساندویچ. تجهیزات مربوط به پخت پیتزا مانند انواع فر پیتزای صندوقی یا ریلی، شوتینگ سیب زمینی، سرخ کن صنعتی، دستگاه جوجه گردان، چرخ گوشت صنعتی و پوست کن صنعتی اشاره کرد. البته لازم به توضیح است که ممکن است در برخی از آشپزخانه ها از همه این تجهیزات استفاده نشود، بنابراین خرید همه این موارد ضروری محسوب نمی شود. البته باید توجه داشت که امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های متعددی با کارکردهای مختلف ساخته شده است که باعث تنوع بالای تجهیزات آشپزخانه شده اند.

انواع بخش های تجهیزات آشپزخانه صنعتی

4 _ تجهیزات شستشو:

تمام آشپزخانه های صنعتی با توجه به حجم کاری روزانه نیاز به خرید تجهیزات شستشو خواهند داشت. تجهیزات مربوط به شستشو در تجهیزات آشپزخانه صنعتی مانند سایر تجهیزات در دید اول باید متناسب با ابعاد آشپزخانه و مقدار استفاده خریداری شود. ذکر این نکته ضروری است که نوع تجهیزات شستشو باید با توجه به کاربرد آشپزخانه و انواع لوازم آماده سازی و سرو مورد نیاز تهیه شود. نکته مهم در خرید تجهیزات شستشو توجه به تعداد کاربرد ها و راحتی استفاده است که بتوان با استفاده از آن سرعت کار را بالا برد.

5 _تجهیزات نگهداری:

مواد غذایی مصرفی برای تهیه ی غذا های مختلف باید در مکانی مناسب انبار و نگهداری شوند. این مکان با توجه به نوع ماده ی غذایی باید دارای شرایط دمایی به خصوصی باشد تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کند، البته برای اینکه طعم و کیفیت غذاهای شما مناسب تر باشند، بهتر است که مواد غذایی مصرفی را به صورت روزانه تهیه فرمایید. جدای از این مسئله تمامی یخچال ها و فریزر های موجود در آشپزخانه صنعتی باید در فضایی مناسب و به گونه ای قرار گیرند که در کنار وسایل و تجهیزات تولید کننده ی گرما و حرارت نباشند.

6 _ تجهیزات کافی شاپ:

از مهمترین بخش‌های راه اندازی کافی شاپ، انتخاب تجهیزات کافی شاپ مناسب برای کسب و کار شما است. انتخاب از بین طیف گسترده تجهیزات کافه با قیمت، کیفیت و کاربرد متفاوت کاری بسیار دشوار است. میزان رضایت مشتریان نیز با کیفیت لوازم کافی شاپ رابطه‌ی مستقیمی دارد. برگزیدن مناسب‌ترین لوازم کافه به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت خدمات خود را افزایش داده و نظر مشتریان خود را جلب کنید و آنان را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. البته لازم به ذکر است که طراحی منو کافی شاپ نیز بر نوع تجهیزات آشپزخانه صنعتی انتخابی شما تاثیر بسزایی دارد.

انواع بخش های تجهیزات آشپزخانه صنعتی

1 _ تجهیزات آماده سازی:

در این بخش محصولاتی که پیش از فرایند پخت محصول مورد استفاده قرار می گیرند مورد بررسی هستند. تجهیزات آماده سازی  برای آماده کردن مواد غذایی لازمه جهت پخت غذاها هستند که باید حتما در نوع صنعتی تهیه شوند. به این دلیل که لوازم و تجهیزات معمولی یا خانگی پاسخگوی استفاده طولانی مدت و حجم کار بالا نخواهند بود. تجهیزات آماده سازی باید متناسب با تعداد کارکنان و حجم کاری آشپزخانه تهیه شود.

2 _تجهیزات پخت:

در این بخش مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی وجود دارند که این تجهیزات، عبارتند از اجاق گازها، فر ها و وسایل مربوط به پخت و طبخ غذاهای مختلف
بنابراین طراحی این قسمت باید به گونه ای صورت گیرد که برای هر یک از وسایل و ابزار های لازم محلی مناسب از قبل انتخاب شده و در زمان استفاده آشپز مشکلی ایجاد نشود. نحوه ی قرار گرفتن دستگاه ها در این قسمت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و طبیعتا لازم است در مکان هایی قرار گیرند که خطر آفرین نباشد، به دستگاه ها به ویژه تجهیزات برقی آشپزخانه صنعتی آسیبی نرسد و رفت و آمد و فعالیت برای پرسنل و سرآشپز به راحتی انجام شود.

3 _ تجهیزات فست فود:

با توجه به چرخش ذائقه ایرانی‌ها به سمت انواع فست فودها، رستوران‌های فست فودی زیادی در شهرها و محله‌های مختلف افتتاح گشت. همین طور با توجه به نوع منوی غذایی فست فودها، شکل راه اندازی آن‌ها و تجهیزات مورد نیاز فست فود با چیزی که در تجهیزات آشپزخانه صنعتی دیدیم، متفاوت است. برای راه اندازی فست فود، به ابزار تا حدودی محدودتر نیاز داریم، اما تقریبا می‌توان گفت که هیچ یک از موارد لیست وسایل فست فود قابل حذف نیستند.

تجهیزات رستوران را همیشه از یک تولید کننده تجهیزات آشپزخانه خریداری کنید. تولید کننده ها تخفیف های خوبی برای مشتری های وفادار و همیشگی اعمال می کنند. برای برخورداری از حمایت های ویژه تولید کنندگان ، از ابتدا برنامه ریزی کنید. خط مشی مالی مشخصی داشته باشید و همواره تجهیزات رستوران را از منابع دست اول تهیه کنید. چنانچه بتوانید با یک برند معتبر برای سال های طولانی همکاری کنید، نتایج خوبی به دست خواهید آورد. اغلب شرکت های تولیدی برای خریداران عمده و همیشگی خود خدمات رایگان ارسال را در نظر می گیرند.

نکات مهم در خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی:

برای تجهیزات آشپزخانه صنعتی، توجه به جنس تجهیزات است؛ به دلیل آن که کاربری از وسایل بسیار بالا است، استفاده از جنس استیل پیشنهاد می شود. زیرا هم فرسایش ندارد و هم تمیز کردن آن ها کار راحت تری است. به علاوه، معمولاً فضای پر از رطوبت، حرارت، بخارهای روغن و چربی است که پس از مدتی بر روی وسایل می نشیند؛ در نتیجه اگر وسایل از جنس چوب انتخاب شوند، تمیز کردن آن ها غیر ممکن شده و پس از مدتی حالت چسبناک به خود می گیرند و قابل استفاده نخواهند بود.

خرید تجهیزات غیر استاندارد و یا بی کیفیت به نفع کسب و کارتان نیست و به زودی باید تجهیزات را نوسازی کنید. بهتر است از یک برند معتبر همه تجهیزات را خریداری کنید. اغلب برندهای معتبر دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و می توانند تعمیرات احتمالی را بر عهده بگیرند. تجهیزات مدرن در آشپزخانه بازدهی کارکنان را افزایش می دهد. دستگاه های پیشرفته و مکانیزه می توانند خروجی کار را بیشتر کنند. کارکنان در زمان کوتاه تری قادر به انجام کارهای بیشتری شده و سرویس مناسب تری ارائه می دهند. به این ترتیب به نیروی کاری کمتری برای حجم کاری مشخص نیاز دارید و صرفه جویی زیادی در هزینه های بعدی خواهد شد.

تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی

همان قدر که بحث خرید و انتخاب تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی و رستورانی، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است، در فاز تعمیرات نیز باید به تعمیرکار ماهر و قابل اطمینان مراجعه نمود. دقت داشته باشید که با توجه به قیمت غالبا گران تجهیزات آشپزخانه رستوران، تعمیرات آن‌ها نیز باید با وسواس و مهارت کامل انجام پذیرد. در غیر این صورت نه تنها وسیله به درستی تعمیر نشده، بلکه احتمال دارد که کاملا کارایی خود را از دست داده و ناچار به خرید دوباره بشوید.شرکت پویاصنعت که در زمینه تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی فعالیت دارد، در بخش تعمیرات نیز مشتری‌های خود را پشتیبانی کرده و شما می‌توانید از تکنسین‌های ماهر شرکت پویاصنعت، برای تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی بهره‌مند شوید. همان اندازه که مرحله خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی اهمیت دارد، باید برای تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی نیز به کارشناسان و تکنسین های مجرب مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *