مقالات, تجهیزات آشپزخانه صنعتی

نحوه چیدمان تجهیزات در رستوران

نحوه چیدمان تجهیزات در رستوران

چیدمان تجهیزات در رستوران

نحوه چیدمان تجهیزات در رستوران یا در یک آشپزخانه صنعتی بسیار حائز اهمیت است. همچنین رعایت اصول طراحی آشپزخانه صنعتی و متناسب با تأسیسات و تجهیزات مرتبط جهت تهیه و توزیع غذای گرم و سرد در مجتمع های بزرگ خدماتی همچون پاساژها، بیمارستان ها، فرودگاه ها، ساختمان های اداری، هتل ها، رستوران ها و … همواره یکی از دغدغه های کارفرمایان و مهندسین مشاور است بنابراین تجهیزات آشپزخانه صنعتی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در یک آشپزخانه صنعتی، رستوران، فست فود، بیمارستان، صنایع و … تعیین کلیه تجهیزات رستوران، تجهیزات فست فود و تجهیزات آشپزخانه صنعتی مطابق با نقشه چیدمان و جانمایی آشپزخانه صنعتی و همچنین بر اساس ارگونومی، استانداردها و اصول ایمنی و بهداشت (ISO 22000, HACCP, GMP) انجام می گردد. در این راستا فرآیند انبارش و نگهداری مواد غذایی، آماده سازی، دپارتمان پخت، سرو و سلف سرویس، دلیوری، توزیع، جمع آوری و در نهایت شستشوی ظروف مد نظر قرار می گیرد. به عنوان مثال در طراحی معماری یک کیترینگ مواردی از جمله؛ مسیر یک طرفه، کمترین تردد در فضا و بیشترین عملکرد حائز اهمیت می باشد.

مزایای طراحی آشپزخانه صنعتی

رفت و آمد آسان کارمندان به آشپزخانه، عدم اختلال نظم آشپزخانه، افزایش راندمان کاری از مزیت های طراحی آشپزخانه به صورت حرفه ای است. آشپزخانه های فست فود و رستوران باید بگونه ای طراحی شوند که اجازه ی رفت و آمد آسان به کارکنانی که مسئول تحویل سفارشات مشتری هستند را بدهد. و هیچ گونه اختلال، بی نظمی و برخوردی در حین این عبور و مرور رخ ندهد.

داشتن همچین فضای مناسبی در آشپزخانه های فست فود و رستوران این مزیت را دارد که در اوج شلوغی فست فود و رستوران رفت و آمد آسان تر شده و باعث بالا رفتن راندمان کاری در پخت، تحویل سفارشات مشتری می گردد. هرچه مشتری از زمان تحویل سفارش خود و همچنین کِیفیت غذای درخواستی بیشتر رضایت داشته باشد به تبع آن سود بیشتری نصیب مدیر رستوران یا فست فود می گردد.

طراحی آشپزخانه صنعتی تهران
لیست شرکتهای تجهیزات آشپزخانه صنعتی

معیار اصلی در چیدمان آشپزخانه دسترسی سریع افراد به وسایل و لوازم مختلف داخل آشپزخانه می باشد از این رو طراحی دکوراسیون رستوران باید به گونه ای باشد که کار کارکنان رستوران را آسان تر نماید. همچنین اندازه و ابعاد میزها و تجهیزات نیز اهمیت زیادی دارد و روی کاربری بهتر آشپزخانه موثر است.

نکته مهم دیگر در چیدمان فضای آشپزخانه توجه به نوع کاربری آن است. برای مثال طراحی و چینش دکوراسیون آشپزخانه فست فود با رستوران تفاوت دارد. برای مثال آشپزخانه رستوران نیاز به محل های مختلف برای پخت برنج , دم کن برنج , پخت خورش و سوپ , پخت کباب و …دارد. در حالی که کافی شاپ یا فست فود محل های متفاوتی برای تهیه غذا و نوشیدنی و … دارند.

یکی از مهمترین نکات در طراحی آشپزخانه صنعتی نحوه چیدمان آشپزخانه است. یک آشپزخانه صنعتی را به روش های مختلفی می توان چیدمان و دیزاین نمود. کارایی, زیبایی و رضایت کارکنان در گرو چیدمان صحیح آشپزخانه است. نکاتی که برای چیدمان به کار می رود هم برای فضاهای بزرگ و هم فضاهای کوچک کاربرد دارد. توجه به مواردی مثل کوچک یا بزرگ بودن فضا، مسیرهای ورودی و خروجی، مسائل مربوط به رعایت بهداشت، سلیقه و نیاز کارفرما و سایر موارد می تواند در طراحی و چیدمان بهتر فضای آشپزخانه های صنعتی به طراحان و معماران کمک نماید.

از این رو نمی توان گفت که طراحی آشپزخانه صنعتی و چیدمان آن دارای قانون مشخصی است. اما چند مدل استاندارد برای چیدمان و طراحی آشپزخانه صنعتی وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید یک آشپزخانه مدرن, لوکس و مجهز برای طبخ غذاهای درج شده در منوی رستوران خود داشته باشید.

طراحی آشپزخانه صنعتی تهران

بهره وری انرژی در آشپزخانه صنعتی

بهره وری انرژی در آشپزخانه های صنعتی جزء اولین، مهمترین اصولی است که می بایست در طراحی یک آشپزخانه صنعتی مورد توجه قرار بگیرد، چرا که موجب صرفه جویی در پول و هزینه های جانبی آشپزخانه همچون هزینه آب و برق و … می شود . به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در خصوص تجهیزات سرمایشی آشپزخانه همچون یخچال ها و دیگر تجهیزات آشپزخانه صنعتی می بایست تا حد امکان در فاصله معینی از هم قرار بگیرند.

علاوه بر این برای به حداکثر رساندن بهره وری انرژی تجهیزات پخت و پز در نزدیکترین مکان ممکن به هود نصب شود و ترجیحاً تجهیزات مدرن با ظرفیت پخت بالا در زمان اندک را جایگزین روش های سنتی کرد که در اینجا هم در تعداد پرسنل کاری صرفه جویی شده و هم مصرف انرژی حرارتی مرتبط با حاملهای انرژی گاز مایع و گاز نیز کاهش می یابد.

  • ارگونومی در آشپزخانه صنعتی :

اینجا واژه ارگونومی (Ergonomics) تلفیقی از دو واژه ارگو ( Ergo ) به مفهوم کار و نهایت نوموس (Nomos ) به معنای قانون و قاعده طبیعی می باشد و کل به معنای ” قوانین طبیعی کار ” است. هدف اصلی علم ارگونومی طراحی بوده که سعی دارد کلیه دستگاهها، محیط کار و مشاغل را با توجه به توانائیهای جسمی و فکری، محدودیتها و علایق انسانها طراحی نماید.

با توجه به حجم بسیار بالای کار در یک آشپزخانه صنعتی، توجه به موضوع ارگونومی در طراحی آشپزخانه صنعتی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش خستگی کارکنان و آشپزها داشته باشد که مراحل کار از سفارش گیری، آماده سازی، پخت، سرو، شستشو و پست محل سازمانی پرسنل در آشپزخانه به چه شکل می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *