فست فود, مقالات

اهمیت تجهیزات فست فود در راه اندازی رستوران

اهمیت تجهیزات فست فود در راه اندازی رستوران

اهمیت تجهیزات فست فود در راه اندازی رستوران

فَست فود (به انگلیسی: Fast food) یا غذای فوری یا زود غذا یا غذای سریع عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده میشوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. فست فود در مورد غذاهای خانگی به کار نمیرود. بلکه بیش تر اشاره به غذاهایی میکند که در رستورانها تهیه میشوند. مک دونالد و کی اف سی از رستورانهای مشهوری هستند که در سراسر دنیا غذای سریع ارائه میدهند.

اهمیت تجهیزات فست فود در راه اندازی رستوران مانند هر کسب ‌و کاری در حوزه آشپزی و تهیه غذا، آشپزخانه زیاد است. اما یک تفاوت اساسی بین رستوران ‌های فست فود با دیگر رستوران ها و کترینگ ها وجود دارد. و آن هم این است که آماده‌ سازی در آن باید سریع باشد. به همین دلیل مهم، انتخاب تجهیزاتی که در عین سهولت استفاده کارایی بالایی داشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مرحله آماده سازی غذا یک بخش روتین و تکراری محسوب می شود که وسایل و اقلام مختلف آن باید دائما در دسترس کارگران یا آشپز ها باشد. غذا در این مرحله با کمک تجهیزات فست فود در فاز آماده سازی غذاها سرد یا گرم خواهد بود. بنابراین می توان حکم لوازم و ابزار داخل آن را امری حیاتی برای مرحله پخت دانست.

تجهیزات اصلی یک فست فودی

توصیه می کنم قبل از طرح این سوال ابتدا از خودتان بپرسید که در چه زمینه هایی مهارت دارید و یا علاقه دارید و می خواهید ورود پیدا کنید. بصورت کلی در خط فست فود نظر به جامع بودن رستوران فست فودی شما و یا جزئی بودن فعالیت شما در این حوزه باید حتما نیازهای زیر را دیده باشید:

  • تجهیزات برودتی : یخچال، کانتر سرد و …
  • تجهیزات سلف سرویس : کانتر سالاد، کانتر گرم و کانتر سرد و …
  • تجهیزات آشپزخانه صنعتی : برای پخت و پز مانند اجاق گاز صنعتی و …
  • تجهیزات نگهداری غذا و مواد اولیه : تاپینگ، یخچال نوشیدنی و …
  • تجهیزات شستشو : کابین استیل، سینک استیل و …
  • تجهیزات آماده سازی غذا : میز کار استیل، اجاق گاز، تجهیزات بسته بندی، میکسر و …

لوازم مورد نیاز هر فست فودی

اهمیت تجهیزات فست فود در راه اندازی رستوران

متناسب با نوع منو، هدف گذاری، فضا و محل کار و البته نوع مشتریان خود باید تجهیزات مختلفی را خریداری نمایید.

1.تجهیزات پخت در تجهیزات فست فود

شاید آشنا ترین بخش در راه اندازی فست فود خرید تجهیزات پخت و اکسسوری آن باشد. به تجهیزات فست فود در مرحله پخت خط پیتزا، خط مرغ کنتاکی، خط انواع برگر و ساندویچ و غیره نیز گفته می شود. جالب است بدانید که، عمدتاً این مرحله قابل درک تر از سایر بخش ها است و همین بخش بر تصمیم مشتری تاثیر می گذارد.
در این بخش نیز مانند خرید تجهیزات فست فود برای مرحله آماده سازی نیاز به تهیه اقلامی با کیفیت و مناسب است. عمده تجهیزات پخت در فست فود باید مدرن و امروزی باشند. چرا که بافت اکثر غذاهای مرتبط کاملاً امروزی و مدرن است. با این حال برخی تجهیزات سنتی نیز در آشپزخانه رستوران های فست فود یافت می شود. لازم به ذکر است که تهیه نقشه جانمایی تجهیزات آشپزخانه فست فود قبل از راه اندازی بسیار اهمیت دارد.

2.تجهیزات نگهداری در تجهیزات فست فود

در بسیاری از رستوران ها با کاربری مختلف، تجهیزات نگهداری موجود است. این تجهیزات فست فود به این نوع کسب و کار اجازه می دهند تا غذاهای تهیه شده به طور گرم و با کیفیت به صورت تازه نگهداری شوند. یا برخی مواد تهیه شده در بخش تجهیزات فست فود آماده سازی، قبل از ورود به مرحله پخت سالم باقی بمانند. مانند بسیاری دیگر از تجهیزات کیفیت و اصالت این دستگاه ها خط تولید فست فود را سرعت بخشید و آن را دچار اختلال نخواهد کرد.

3.تجهیزات سرو غذا در تجهیزات فست فود

تجهیزات سرو غذا در فست فود عمدتاً به صورت سلف سرویس ارائه می شود. این تجهیزات در عین حفظ دمای مناسب برای غذای مورد نظر باید آسانی و سهولت را در دسترسی، در اختیار مشتری قرار دهند. بنابراین به جز مرحله پخت، مرحله سرو غذا و خرید تجهیزات فست فود کامل از اهمیت کلیدی برخوردار است؛ چرا که در تقابل مستقیم با مشتری خواهد بود.
تجهیزات سرو غذا در فست فود عمدتا استیل و با روکش چوب هستند. البته بزرگی و حجم تجهیزات سلف سرویس یا به طور کلی تجهیزات فست فود در بخش سرو غذا به کسب و کار شما و اندازه آن وابسته است.

4.تجهیزات شستشو در تجهیزات فست فود

تجهیزات فست فود در بخش شستشو باید متناسب و به طور کامل تهیه شوند. این تجهیزات به شما در نظافت و رعایت بهداشت کمک کرده و روند تهیه و پخت سفارشات را در مقایسه با حالت سنتی افزایش خواهد داد. این تجهیزات فست فود شامل طیف وسیعی خواهند بود. بنابراین پس از تهیه تجهیزات پخت و آماده سازی غذا حتماً باید در صدد تهیه تجهیزات شستشو برآیید.

تجهیزات پخت در تجهیزات فست فود
تجهیزات نگهداری در تجهیزات فست فود

نکات مهم در خرید تجهیزات فست فود

انتخاب و خرید تجهیزات فست فود نیازمند داشتن شناخت، آگاهی و دقت کافی است. منظور از شناخت تجهیزات یعنی شما بتوانید متناسب با نیاز فست فود خود اقدام به خرید تجهیزات کنید. منوی غذایی، میزان خروجی و ابعاد فضایی که از آن به عنوان آشپزخانه استفاده می کنید تعیین کننده نوع تجهیزات است.

لازم بذکر است برخی از تجهیزات مانند سرخ کن، فر پیتزا ریلی، خلال کن و … دارای ابعاد استاندارد و از قبل تعریف شده ای هستند و آن ها قابل سفارشی سازی نیستند. اما دیگری مانند میز کار، دستگاه کباب ترکی و …. با توجه به ابعاد درخواستی شما قابل ساخت می باشند .

  • نوع فست فود :

یکی از اصلی ترین و مهمترین نکاتی که شما برای خرید لیست تجهیزات فست فود باید به آن دقت داشته باشید این است که نوع فست فود خود را انتخاب کنید. بورس تجهیزات فست فود بسیار متنوع است و هر یک از آنها استفاده متفاوتی دارد. به همین دلیل شما باید به خوبی با بازار تجهیزات فست فود آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع آنها را خریداری کنید.

به عنوان مثال باید بدانید تجهیزات ساندویچی با تجهیزات پخت فست فود تفاوت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل این مورد را زمان خرید بهتر است در نظر داشته باشید. وسایل فست فود پیتزا چندین مدل است(فر پیتزا ریلی،تاپینگ پیتزا،فر پیتزا صندوقی،گرمکن غذا). که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع آن را تهیه کنید.

  • قیمت لیست تجهیزات فست فود :

قیمت یکی از مهمترین و اصلی ترین نکات است که در ابتدای خرید لیست تجهیزات فست فود افراد به آن توجه زیادی نشان می دهند. در واقع از آنجایی که قیمت تجهیزات تا حدودی بالا است افراد به دنبال نوع دست دوم آن هستند. ولی باید بدانید اگر شما بهترین و با کیفیت ترین نمونه های آن را خریداری کنید بدون شک تا سال های سال می توانید از آن استفاده بهینه ای داشته باشید.

پیتزا و ساندویچ یکی از اصلی ترین غذاهای فست فود می باشد که شما باید تجهیزات مربوط به آنها را خریداری کنید. در واقع باید بدانید به این دلیل افراد به سراغ فست فود می روند که زودتر غذای خود را تحویل بگیرند. به همین دلیل باید تجهیزات پخت فست فود سرعت و کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.

  • تعداد تجهیزات فست فود:

از دیگر نکاتی که زمان خرید انواع لیست تجهیزات فست فود باید به آن دقت داشته باشید تعداد این وسیله ها است. اگر شما تعداد زیادی از غذاهای فست فود را در رستوران خود سرو می کنید باید تعداد زیادی از این دستگاه ها را خریداری نمایید. برخی از این وسایل مانند:خط سلف سرویس, تاپینگ سرد, فر ریلی پیتزا, سرخکن صنعتی دو سبده ایستاده, دستگاه گریل ذغالی و غیره .

اگر شما می خواهید یک فست فود کوچک راه اندازی کنید نیازی نیست تعداد زیادی از لیست تجهیزات متنوع را خریداری نمایید. در واقع برای آماده کردن چندین مدل غذا تنها کافی است دو یا سه عدد از این تجهیزات را خریداری نمایید. اما اگر می خواهید یک فست فود بزرگی را راه اندازی کنید بهتر است به تعداد وسیله های آن دقت داشته باشید که چه لیست تجهیزات فست فود ی را نیاز است خریداری کنید.

  • جنس تجهیزات فست فود :

از دیگر نکات بسیار مهمی که زمان خرید لیست تجهیزات فست فود باید به آن توجه داشته باشید جنس آنها است. هر یک از آنها باید استیل ضد زنگ باشد تا مقاومت زیادی داشته باشند. در واقع باید بدانید آن دسته از انواع تجهیزات که استیل هستند مقاومت زیادی دارند و ضد زنگ می باشند. بنابراین بهتر است شما در بین انواع آن یکی را که با نیازتان مطابقت بیشتری دارد را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

اگر دستگاه کیفیت لازم را نداشته باشد بعد از مدتی به طور کلی کارایی خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است که به خوبی کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید و بهترین نمونه آن را خریداری کنید.

  • در نظر گرفتن فضای در اختیار :

زمانی که شما برای خرید لیست تجهیزات فست فود خود اقدام می نمایید باید فضایی را هم که در اختیار دارید به خوبی مورد نظر داشته باشید. در بسیاری از زمان ها امکان دارد که افراد این فضا را در نظر نداشته باشند و به همین دلیل وسیله های زیادی را خریداری کنند. در این صورت بدون شک نمی توانند به خوبی کار خود را انجام دهند.

بنابراین شما پیش از خرید هر وسیله ای باید اندازه گیری های هر وسیله ای را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نمونه آن را خریداری کنید. اندازه گیری درب، دستگاه و فضا از جمله مهمترین نکاتی است که شما پیش از خرید هر یک از وسایل باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین نمونه را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

نگهداری از وسایل فست فود به چه صورتی انجام می شود؟

نگهداری مرتب شامل تمیزکردن دستگاه ها می شود که باعث می شود همه چیز به درستی کار کنند و هم چنین در زمان پیداشدن ایراد زود بتوانید مشکل را حل کنید. می توانید در نگهداری از تجهیزات فست فود نکات زیر را اعمال نمایید.

۱- تمام تجهیزات را به صورت روزانه تمیز کنید.

شاید مهم ترین نکته نگهداری از تجهیزات فست فود تمیز کاری فست فود به صورت روزانه است. که موجب می شود، از تجمع جرم، کثیفی و باقیمانده های غذا که باعث آسیب به دستگاه ها و تجهیزات فست فود می شود، جلوگیری کند. در ضمن یک فست فود تمیز مورد رضایت ناظران بهداشت و سلامت نیز است.

۲- تمیزکاری کامل و عمیق را در یک بازه منظم انجام دهید.

می توانید به صورت هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه، بر حسب تجهیزات فست فودی که دارید، یک سری کارهای تمیزکاری عمیق تر و کامل تر وجود دارند که باید انجام دهید. هدف از این کار تمیز کردن و از بین بردن هر گونه جرم مانده روی دستگاهای است که دسترسی به آن ها سخت می باشد.

۳- به طور منظم تجهیزات فست فود را بررسی کنید.

هر زمان که یک فرآیند تمیزکاری کامل را انجام می دهید، قسمت های متحرک، اتصالات تجهیزات و سایر اجزا را از نظر کهنگی، نشتی و غیره بازرسی کنید. بدین صورت می توانید پیش از آن که خرابی دستگاه بیش از اندازه بزرگ شود، جلوی آن را بگیرید.

۴- قبل از تمیز کردن حتما دستورات نوشته شده روی بر چسب مواد شیمیایی را بخوانید.

این که آیا مواد شیمیایی مورد استفاده شما برای تمیز کردن تجهیزات تعبیه شده یا خود دستگاه از مواد شیمیایی استفاده می کند (مانند ماشین ظرف شویی)، حتما دستورات نوشته شده روی برچسب را بخوانید. اگر مواد شیمیایی را به اشتباه با هم مخلوط کنید، برای کارمندانتان و هم برای هم تجهیزات فست فود شما خطرناک است.

۵- از ظروف استنلس استیل به درستی نگهداری کنید.

تجهیزات فست فود عموما از استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. بر خلاف اسمش، استنلس استیل می تواند زنگ بزند، کدر بشود یا حتی دچار خوردگی بشود اگر درست از آن ها مراقبت نشود. و حتما از پارچه های نرم برای تمیزکردن تجهیزات فست فود خود استفاده کنید.

1 دیدگاه در “اهمیت تجهیزات فست فود در راه اندازی رستوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *