فست فود

انواع فست فود

انواع فست فود

انواع فست فود

فست فود در واقع به غذاهایی گفته می شود که در زمان بسیار کمتری نسبت به دیگر غذاها و خوردنی ها تهیه می شود و در طرز تهیه ی آن ها مانند طرز تهیه همبرگر، زمان کمی برای پخت در نظر گرفته شده است. و یا غذاهایی گفته می شود که از قبل به طور آماده در فروشگاه های فروش غذا، رستوران ها یا اغذیه فروشی ها وجود دارد. فست فود ها فقط به پیتزا و همبرگر محدود نمی شوند بلکه سیب زمینی سرخ شده، غذاهای چینی مانند سوشی، ساندویچ های متنوع، مرغ سوخاری و هات داگ ها و … هم در زیر مجموعه ی فست فود ها قرار می گیرند.

چرا فست فود ؟

منوی فست فود جذاب و رنگارنگ است و طیف وسیعی از خوراکی ها را دربر میگیرد. قیمت مواد غذایی در فست فود ارزان تر از سایر رستورانها است. در فست فودها غذای از پیش آماده را در مدت کوتاهی بعد از سفارش به مشتری تحویل میدهند. هیچ لذتی بالاتر از طعم غذایی لذیذ زیر دندان نیست. غذا خوردن برای ما ایرانیها یک تفریح است. تفریحی شیرین، ترش، شور یا ملس.

پیتزای مرغ و قارچ – پیتزای قارچ و گوشت

بعد از پیتزای سبزیجات، پیتزای مرغ و قارچ – پیتزای قارچ و گوشت بهترین نوع پیتزا است زیرا در رژیم غذایی سالم مصرف گوشت وجود دارد و فرد قادر به تامین گوشت مورد نیاز روزانه خود از طریق مصرف این نوع پیتزا می باشد اما افرادی که نسبت به مصرف گوشت قرمز حساسیت دارند نباید این نوع پیتزا را مصرف کنید.

ساندویچ های برگر

مصرف همبرگر مرغوب به علت نداشتن مواد نگهدارنده همواره از سوسیس ها و کالباس ها بهتر هستند.

چیزبرگر

چیزبرگر دارای 4 گروه غذایی یعنی پروتئین، لبنیات، غلات و سبزی ها است و در صورتی که چربی و اضافه وزن نداشته باشید برای جوانان غذای کامل تری نسبت به همبرگر معمولی است زیرا مصرف چیزبرگر کلسیم را برای افرادی که لبنیات کمی استفاده می کنند، تامین می کند.

پیتزای چیپس و پنیر

بدترین نوع پیتزا به علت داشتن چیپس این نوع پیتزاست زیرا چیپس چربی و ترانس بالایی دارد و ترکیب های مضری در آن بر اثر سرخ کردن سیب زمینی ایجاد می شود. چیپس خود ناسالم است و ترکیب آن با پنیر آن را ناسالم تر می کند و مصرف آن سیار مضر است.

ساندویچ های ژامبون

همان مشکلات سوسیس ها شامل کالباس ها نیز می شود زیرا آنها نیز مواد نگهدارنده و چربی فراوان دارند. ساندویچ ها دو مشکل دیگر مانند داشتن خیارشور فراوان و استفاده از نان سفید دارند . مصرف خیار شور زیاد سبب افزایش فشارخون، سرطان و مشکل های دیگر می شود و مصرف نان سفید توصیه نمی شود. پس بهتر است در ساندویچ ها گوجه، کلم، کاهو و دیگر سبزیجات را جایگزین خیارشور کرد.

مرغ های سوخاری و بریانی

مرغ های بریانی در صورتی که با حداقل روغن و در روغن مناسب سرخ شوند، یک غذای سالم و مقوی محسوب می شوند. اما متاسفانه در برخی از موارد این مرغ ها با روغن سیاهی که از آن دود بلند می شود و یا بدبو است سرخ می شوند.

پیتزاهای خانگی مهم ترین فست فودهای سالم و خوشمزه مناسب کودکان

اگر کودک شما علاقه زیادی به خوردن پیتزا دارد می توانید در خانه و با مواد اولیه سالم و تازه پیتزاهای خانگی تهیه کنید. به این ترتیب از سالم و بهداشتی بودن فست فودی که کودکتان مصرف می کند مطمئن می باشید. پیتزای سبزیجات می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. می توانید از انواع سبزیجات تازه مانند فلفل دلمه ای های رنگی، کدو و بادمجان، پیاز، هویج و … در تهیه پیتزا استفاده کنید. به این ترتیب سبزیجاتی را که اصولا بچه ها از خوردن آن ها امتناع می کنند در قالب پیتزایی خوشمزه به آن ها می دهیم.

در صورتی که می خواهید از سوسیس یا ژامبون در تهیه پیتزا برای کودکانتان استفاده کنید دقت داشته باشید که سوسیس و ژامبون با درصد گوشت بالا و تحت تأیید وزارت بهداشت را انتخاب کنید. از خرید سوسیس و کالباس هایی با برندهای غیر آشنا خودداری کنید زیرا اغلب آن ها غیر بهداشتی و غیر استاندارد هستند.

علاقه به فست فود
فست فود مادر

انواع ساندویچ های خانگی

ساندویچ های خانگی از مهم ترین فست فودهای سالم و خوشمزه مناسب کودکان به حساب می آیند. اگر کودک شما علاقه زیادی به ساندویچ خوردن دارد می توانید مواد غذایی لازم و مفید را به شکل ساندویچ به او بدهید تا بدون دردسر بخورد. برای مثال ساندویچ فیله مرغ به همراه کاهو، کلم، خیار شور و گوجه می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

ساندویچ گوشت کبابی به همراه هویج و قارچ پخته شده با کمی پنیر و سس نیز می تواند کودکان را به خود جذب کند. ساندویچ سیب زمینی آبپز، تخم مرغ آبپز، مرغ ریش ریش شده و … همگی جزو غذاهای ساده ای که بچه ها دوست دارند به حساب می آیند.

فست فود

فست فود (به انگلیسی: Fast food) یا غذای فوری عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. فست فود در مورد غذاهای خانگی به کار نمی رود. بلکه بیشتر اشاره به غذاهایی می کند که در رستوران ها تهیه می شوند. مک دونالد و کی اف سی از رستوران های مشهوری هستند که در سراسر دنیا غذای سریع ارائه می دهند. یک غذای سریع در خیلی از کشورها شامل یک ساندویچ (همبرگر، مرغ و مانند آن)، سیب زمینی سرخ کرده و یک نوشابه گازدار است. قیمت مواد غذایی در رستوران ها فست فود ارزان تر از سایر رستوران ها است.
“فست فود” یا “غذای حاضری” غذایی است که از رستوران های فست فود تهیه می شود. انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و میگوی سوخاری، هات داگ، فیلهٔ استیک گوشت یا مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، جغور بغور، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و انواع سالاد در فهرست غذای رستوران های فست فود به چشم می خورد. در این رستوران ها، غذای از پیش آماده را در مدت کوتاهی بعد از سفارش، به مشتری تحویل می دهند. خیلی از این رستوران ها، رستوران های واقعی نیستند، چون جایی برای نشستن و غذا خوردن ندارند. از این نظر بیشتر شبیه یک فروشگاه عرضهٔ مواد غذایی هستند. خیلی از رستوران های فست فود بخشی از یک سازمان زنجیره ای هستند. از آنجایی که راه اندازی فروشگاه های فست فود نیاز به امکانات چندانی ندارد و فضای بزرگی هم نمی خواهد، نمونه های شخصی و مستقل آن، مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه مثل کشور خودمان، رو به افزایش است. در مقابله با موج حملاتی که علیه صنعت فست فود صورت می گیرد، صاحبان این صنعت پُرسود خیلی سعی کرده اند تا عبارت فست فود (fast food) را از ذهن مردم پاک کنند و به جای آن عبارت “رستوران های خدمات فوری” را جا بیندازند، اما مردم در سرتاسر دنیا به این نوع غذا می گویند: “فست فود”. اگرچه ترجمه این عبارت به فارسی همان “غذای حاضری” است، اما در این مطلب از همان عبارت آشنای فست فود استفاده کرده ایم. عبارت فست فود تبدیل به نماد زندگی مدرن و ماشینی شده است.

مزایای شغل فست فود :

۱- می توان گفت که فست فود یکی از معدود شغل های است که نسبت سرمایه گذاری اولیه به درآمد خالص ماهانه چندان تفاوت و فاصله ای ندارد و در صورتی که ادامه فعالیت اصولی، و با برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد و موارد مدیریت و پیش بردن فست فود به نحو صحیح و کامل رعایت شود، درآمد خوبی به دست آورده و برگشت سرمایه زودتر محقق می گردد.

 ۲- مزیت دیگر فست فود این است که با راه اندازی یک فست فود باعث ایجاد کار برای اشخاص غیر متخصص و بیکار هم می کند و خیلی زود در کم ترین زمان ممکن با آموزش های مربوطه اشخاص راه افتاده و پس از گذراندن دوره های بهداشت و گرفتن جواز  کسب اقدام به گشودن مغازه خود کنند.

۳- از مهم ترین و اساسی ترین مزایا و برتری های شغل فست فود نسبت به سایر شغل ها این است که تمام محصولات آن به صورت نقد به فروش می رسد و در ادامه می توان گفت که مواد اولیه مصرفی را هم می توان به صورت نسیه، اقساطی و یا به صورت تسویه مدت دار از شرکت های فروشنده مواد اولیه خریداری گردد.

۴- به این دلیل که مراجه مردم به رستوران یا فست فود به مراتب بیشتر از اکثر شغل های دیگر است. می توان گفت که کم هزینه ترین تبلیغات مربوط به این شغل ها می باشند.

فست فود ها

مزایا فست فود

1- گزینه‌هایی برای غذای سالم نیز ارائه می‌دهد

غذاهای موجود در فست‌فودی‌ها محدود به هات‌داگ، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده نیست. امروزه فست‌فود‌های زنجیره‌ای غذاهای سالم‌تری را نیز وارد منوی غذایی خود کرده‌اند. علاوه‌ بر این برخی از فروشگاه‌های فست فود از مواد اولیه سالم و تازه استفاده می‌کنند. سالادها و برگرهای ارگانیک نیز در رستوران‌های فست فود ارائه می‌شوند. به‌جای هات‌داگ نیز گزینه‌های دیگری مثل مرغ و بوقلمون وجود دارد.

2- ایجاد فرصت‌های شغلی

از زمان آغاز به‌ کار این صنعت بزرگ میلیون‌ها کار برای مردم فراهم شده است. به بسیاری از دانش‌آموزان این فرصت داده شده که چندین ساعت در یک روز را مشغول به‌کار در فست فود شوند و کسب درآمد کنند. علاوه بر این برنامه کار شیفتی در فست فودها باعث ایجاد انعطاف در زندگی روزانه پرسنل فست فودها می‌شود.

مضرات فست فود

1. فست فود می تواند تأثیر نامطلوبی بر سیستم قلبی و عروقی و دستگاه گوارش بگذارد.
اکثر محصولات فست فود که حاوی آن طرف و نوشیدنی هایی هستند که شما با آنها غذای اصلی سفارش می دهید ، معمولاً با کربوهیدرات ها لود می شوند و اگر وجود داشته باشند ، فیبر بسیار کمی دارند. هنگامی که سیستم گوارشی این مواد غذایی را تجزیه می کند ، کربوهیدراتها به عنوان گلوکز وارد جریان خون می شوند. این فرآیند سطح قند بالاتری را ایجاد می کند ، که در نتیجه باعث می شود بدن انسولین بیشتری آزاد کند. انسولین وظیفه انتقال قندها در بدن را به سلولهایی که برای انرژی لازم دارند ، منتقل می کند. وقتی بدن شما از گلوکز استفاده یا ذخیره می کند ، سطح قند خون به حالت عادی باز می گردد. خوردن محصولات فست فود باعث ایجاد سنبله در مصرف قند می شود که می تواند در پاسخ به انسولین مشکلاتی ایجاد کند ، خطر ابتلا به دیابت ، افزایش وزن و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد.

2. در هنگام مصرف فست فود کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.
بیشتر وعده های غذایی سریع حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده است. این بدان معنا نیست که کالری اضافی را با وعده غذایی خود مصرف می کنید ، بلکه این بدان معناست که وقتی غذا بخورید غذای کمتری نیز خواهید داشت. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که همه افراد باید روزانه 150 کالری یا کمتر قند اضافه کنند که معادل حدود 9 قاشق چای خوری است. اگر قرار است یک نوشیدنی فست فود مصرف کنید ، بدون این که بخواهید چیز دیگری بخورید ، به آن حد توصیه شده ضربه می زنید. مقادیر زیادی چربی ترانس موجود در فست فودها نیز وجود دارد. هیچ مقداری که برای بدن شما سالم یا خوب تلقی شود وجود ندارد. این میزان کلسترول بد شما را افزایش می دهد ، کالاهای خوب شما را پایین می آورد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. شیرینی ، خمیر پیتزا ، کلوچه و مواد سرخ شده حاوی این چربی هستند. 3. افرادی که در رستوران های فست فود غذا می خورند ، کالری مصرفی خود را دست کم می گیرند.
حتی هنگامی که مصرف کنندگان سعی در تماشای آنچه می خورند ، ناهار خوری در یک رستوران فست فود می تواند باعث شود کسی بیش از 20 درصد کالری خود را دست کم نگیرد. این داده ها شامل افرادی می شود که موارد سالم را از فهرست انتخاب می کنند و برای جلوگیری از چربی ترانس ، قند و سدیم از منو تلاش های آگاهانه می کنند. اگرچه کالری بیشتر از چربیهای ناسالم یا تعداد نمک زیاد مضر است ، اما اگر به طور مرتب غذاهای فست فود مصرف می کنید ، می تواند باعث افزایش وزن شود.

چه غذاهایی فست فود هستند
فست فود چه ضرر هایی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *