مقالات

استفاده از تجهیزات اشپزخانه خانگی در اشپزخانه های صنعتی

استفاده از تجهیزات اشپزخانه خانگی در اشپزخانه های صنعتی

دقت کلید موفقیت

استفاده از تجهیزات اشپزخانه خانگی در اشپزخانه های صنعتی صحیح است؟

شاید برایتان زیاد پیش امده باشد زمانی که هوس پیتزا کردید و خودتان با مواد اولیه بازاری آن را درست میکنید نتیجه کار، آن مزه پیتزای بازار را ندارد. یکی از دلایل این موضوع می تواند دستگاه های صنعتی مورد استفاده از رستوران و فست فود باشد. غذا ها با فوت و فن های خاص و ریزی مزه های متفاوتی میگیرند. برای بهترین بودن در کیفیت غذاهای طبخ شده، باید دقت داشته باشید که مواد اولیه در دما و مدت زمانی خاص طبخ شوند و تنها تجهیزات آشپزخانه صنعتی هستند که از چنین دقت بالایی در ویژگی‌های خود بهره‌مندند.

کیفیت مواد اولیه

یکی دیگر از 5 دلیلی که نباید از تجهیزات آشپزخانه خانگی در آشپزخانه صنعتی استفاده کرد میتواند موضوع مدت زمان و دفعات استفاده از آن باشد. منطقا در رستوران شما وهمکارانتان بارها و بارها درب یخچال را باز و بسته میکنید اما یخچال‌های صنعتی برای باز و بسته شدن به صورت مداوم ساخته شده‌اند و همچنین قدرت پخش سرما به صورت یکسان در همه جای یخچال را دارند و می‌توان مواد غذایی را به مدت بالا در آن نگه‌داری کرد. یا برای پخت 10 پیتزا بالاجبار ساعت ها ماکروفر یا فر را روشن میگذارید که این موضوع هم مدت زمان شما را برای تحویل سفارشات بالا می برد که این موضوع خود باعث نارضایتی مشتریان خواهد بود و هم بازدهی وسایل رستوران را کم کرده و چه بسا بسیار زودتر از عمر استاندارد دستگاه، وسیله مورد استفاده شما ناکارآمد خواهد شد. بنابراین لازم و ضروری است برای راه اندازی رستوران های صنعتی، خرید لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی را در دستور کار خود قرار دهید.

تجهیزات-آشپزخانه-خانگی

کیفیت مهم تر از کمیت

آشپزخانه خانگی
تجهیزات آشپزخانه خانگی

همانطور که در بالا اشاره شد باید هنگام خرید وسایل اشپزخانه صنعتی، کیفیت دستگاه ها را مد نظر قرار داد به این ترتیب که این دستگاه روزی چند ساعت میتواند روشن بماند یا خدمات پس از فروش آن چگونه است و یا حتی پشتیبانی مورد قبولی را دارد یا نه ؟

تمام تجهیزات آشپزخانه از چاقوها گرفته تا فرها روزی باید با وسایل نو جایگزین شوند.

شاید به نظر شما جالب باشد که با بودجه خود طیف مختلفی از وسایل آشپزخانه خانگی را به جای تجهیزات صنعتی گران قیمت بگیرید، اما همیشه تنوع نمیتواند باعث پیشرفت شود. اگر شما بتوانید فقط یک نوع غذا را با کیفیت بسیار بالا تولید کنید مطمعنا همان، شما را مشهور خواهد کرد و پیشرفت خواهید داشت. بنابراین کمیت را فدای کیفیت نکنید.مهم این است که بدانید کیفیت تجهیزات آشپزخانه خانگی به مراتب کمتر از کیفیت تجهیزات آشپزخانه صنعتی است و بی‌شک خرابی زودتر آن تجهیزات، هزینه‌های هنگفتی را بعد از مدتی کوتاه برای رستوران شما خواهد داشت.

تفاوت سایز

مهم‌ترین دلیل از 5 دلیلی که نباید از تجهیزات آشپزخانه خانگی در آشپزخانه صنعتی استفاده کرد در سایز آنهاست. تجهیزات آشپزخانه‌های خانگی مانند فرها، ماکرویوها، چرخ گوشت و … برای همان استفاده‌های کوچک خانگی مناسب هستند.

در آشپزخانه‌های صنعتی غذا به طور مداوم در حال پخت است و تجهیزات باید توانایی بازدهی به صدها مشتری در روز را داشته باشند. بی‌شک تجهیزات خانگی توانایی پخت 12 یا 13 ساعت در روز و حتی سرعت طبخ غذا با سرعت بالا را ندارند و این هم یکی از دلایل مهم برای استفاده از تجهیزات صنعتی در آشپزخانه صنعتی است.

نکات مهم هنگام انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی

به‌منظور تهیه و خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید با دقت در جزئیات، وسایل را انتخاب کرد. درست است که این تجهیزات از نگاه مشتری پنهان است، اما این موضوع نباید بهانه ای باشد برای انتخاب تجهیزات نامناسب. لذا برای داشتن یک آشپزخانه ایده‌آل و استاندارد، باید تجهیزات و وسایل را نیز مناسب تهیه کرد تا ضمن رضایت مشتری و کارایی بیشتر، از ایمنی و سلامت محیط و افراد حاضر در آشپزخانه اطمینان حاصل گردد.

هنگام خرید تجهیزات، باید محل قرارگیری هرکدام از تجهیزات از قبل مشخص شود تا در صورت لزوم برخی لوازم متناسب با محل قرارگیری آنها طراحی شوند.

لازم به ذکر است که لوازم آشپزخانه های خانگی با تجهیزات و لوازم آشپزخانه های صنعتی تفاوت زیادی دارند. لذا انتخاب وسایل و تجهیزات کوچک تر نمی توانند کارایی دلخواه شمارا داشته باشند، زیرا توان استفاده روزانه و ساعات کاری زیاد را ندارند. ازاین‌جهت مناسب برای آشپزخانه های صنعتی نخواهند بود، به همین خاطر پیشنهاد می کنم که سرمایه خود را با خرید وسایل و تجهیزات نامناسب در معرض خطر قرار ندهید.

طراحی آشپرخانه های صنعتی

برخلاف چیدمان آشپزخانه های مسکونی که عموما براساس دلخواه کاربر صورت می‌گیرد، طراحی آشپزخانه های صنعتی به‌طور کامل از قوانین و اصول مهندسی تبعیت می‌کند. مهم‌ترین هدف مهندسان در طراحی آشپزخانه‌های صنعتی، به حداکثر رساندن کارآیی افراد در فضای آشپزخانه است برای دستیابی به این هدف مهندسان تعداد افراد حاضر در فضای آشپزخانه، ظرفیت تولیدی مدنظر و گردش استاندارد جریان کار میان اعضا را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. در آشپزخانه های خانگی حجم تهیه مواد غذایی بسیار کمتر از آشپزخانه های رستورانی است پس طبیعتا نیازی به اختصاص فضاهای جداگانه برای ذخیره مواد اولیه یا نگهداری مواد آماده و همچنین فضایی برای آماده‌سازی مواد اولیه وجود ندارد، در صورتیکه در آشپزخانه های صنعتی برای بالابردن سرعت فرآیند حتما فضایی برای این فعالیت ها در نظر گرفته می‌شود.

طراحی آشپزخانه های صنعتی علاوه بر تقسیم بندی فضا برای بهینه سازی عملکرد کارکنان و ایجاد فضایی برای سهولت کار سرآشپزان در آشپزخانه رستوران، موارد دیگری را متناسب با نیز خاص هر پروژه مشخص می نماید از جمله: تعیین تجهیزات لازم برای آشپزخانه صنعتی و چیدمان استاندارد تجهیزات، مقدار آب، برق، گاز مصرفی، تعیین خروجی های فاضلاب، برآورد تهویه هوا (مکش و دمش هوا) می شود.

در هنگام طراحی آشپزخانه صنعتی همیشه باید به پاسخ این سوال توجه داشت: آیا نقشه و طراحی این فضا واقعا کاربردی، عملیاتی، سودمند و قابل اجرا است؟ دقت کنید کوچکترین اشتباهی در محاسبات و در نظر نگرفتن گردش های کاری در بلندمدت و در اوج زمان شلوغی سیستم، فرآیند فعالیت‌ها را با مشکل روبرو خواهد نمود.

آشپزخانه خانگی

اصلا چرا می خواهید که وارد این فضای کاری شوید؟ چه هدفی را دنبال می کنید؟ به دنبال راه اندازی مغازه و فروش از طریق آن هستید (البته در این روش دیگر نمی توان کسب وکار شما را غذای خانگی به حساب آورد)؟ آیا به دنبال تهیه غذا در خانه و فروش آن هستید؟ آیا یک آشپزخانه نسبتا بزرگ دارید و می خواهید تا برای نهادها و سازمان ها غذا تهیه کنید؟ به دنبال تهیه غذاهای خاص مانند رژیمی یا برای گیاه خواران هستید؟ هر کدام نیازهای مخصوص به خود را دارند. همچنین هر کدام هم سبک آشپزی و حتی روش بازاریابی و فروش خاص خود را دارند.

تهیه غذای خانگی از آن مشاغلی است که تقریبا همه افرادی که دستی در پخت‌وپز دارند می‌توانند به راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری فکر کنند. آشنایی با هنر آشپزی اولین و مهم‌ترین مهارتی است که برای چنین شغلی نیاز است. بنابراین شاید بتوان گفت، زنان خانه‌دار مناسب‌ترین قشر برای ورود به چنین عرصه‌ای هستند. این افراد علاوه بر کسب درآمد و متعاقبا، تامین مالی زندگی خود، از وقت‌ آزاد زیادی که در طول روز دارند می‌توانند بهترین و مفیدترین استفاده را ببرند.

البته راه‌اندازی آشپزخانه و تهیه غذای خانگی به زنان محدود نمی‌شود و هر فردی با هر موقعیت یا هر میزان سواد و تجربه کاری می‌تواند قدم در این راه بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *