مقالات

وسایل رستوران آشپزخانه صنعتی

وسایل رستوران آشپزخانه صنعتی

وسایل رستوران آشپزخانه صنعتی

رستوران یا فست فود، انتخاب اکثر ما برای صرف یک غذای دوستانه دور هم است، شغل رستوران داری یا فروش اغذیه و فست فود بسیار هیجان‌انگیز و پرسود به نظر می‌رسد، به همین دلیل سودای سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار است، در این مقاله به تمام مسائل مربوط به راه اندازی و تجهیزات آشپزخانه صنعتی می‌پردازیم، اگر علاقمند به راه‌اندازی رستوران و اطلاعات در خصوص تجهیزات آشپزخانه صنعتی هستید با ما همراه باشید.

راه اندازی یک رستوران، قبول کردن یک مسئولیت بزرگ است. یک رستوران خوب علاوه بر محل مناسب و پرسنل مجرب و متعهد، نیازمند تجهیزات رستوران باکیفیت نیز هست. خرید تجهیزات پخت، تجهیزات آماده سازی و نگهداری و دیگر تجهیزات آشپزخانه، بسیار پر هزینه است و در موفقیت یک رستوران نیز اهمیت زیادی دارد. بنابراین خرید تجهیزات مناسب و کارآمد برای یک رستوران که هزینه معقولی داشته باشد و کیفیت یک رستوران را بالا ببرد و همچنین کمترین نیاز به تعمیر و تعویض را داشته باشد، امری حیاتی در ابتدای شروع فعالیت یک رستوران است.

لوازم مورد نیاز راه اندازی رستوران:

 راه اندازی رستوران نیازمند شناخت دقیق وسایل و ابزار آلات مورد نیاز برای پخت انواع غذا است و در این راه بایستی از مشاوره فردی حرفه ایی و با تجربه استفاده کرد.

وسایل رستوران چیست
منقل کباب یا کباب پز:

یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز در هر رستوران ایرانی منقل کباب می باشد. کباب پز می تواند ذغالی یا گازی باشد و در ابعاد مختلف با توجه به ظرفیت مورد نیاز ساخته می شود.

چرخ گوشت:

برای تهیه کباب کوبیده و سایر غذاهای که نیاز به گوشت چرخ کرده است از چرخ گوشت استفاده می شود. چرخ گوشت ها انواع مختلفی از رومیزی تا ایستاده و از انواع تسمه ایی تا گیربکسی دارند.

خمیر گیر:

از خمیر گیر برای مخلوط کردن گوشت چرخ شده با سایر مواد استفاده می شود که نسبت به ظرفیت کار رستوران باید ان را انتخاب کرد. که نسبت به ظرفیت کار رستوران باید آن را انتخاب کرد.

کباب سیخ گیر:

برای سیخ گرفتن کباب به دور سیخ بایستی از دستگاه کوبیده سیخ گیر استفاده کرد این دستگاه به طور اتوماتیک گوشت را به دور سیخ تزریق می کند. ظرفیت دستگاه متوسط 300 تا 700 سیخ در ساعت می باشد.

خرید وسایل رستوران آشپزخانه صنعتی

تجهیز آشپرخانه رستوران به معنای آماده سازی قلب سرمایه‌گذاری شما خواهد بود، پس از هزینه کردن در این بخش هراسی نداشته باشید، البته نکته مهم در این بخش آن است که شما می‌توانید از لوازم دست دوم نیز برای این بخش استفاده کنید که این مسئله از نظر اقتصادی برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

خرید کردن برای آشپزخانه رستوران و تجهیزات این بخش با توجه به نوع رستوران و البته فضا و مکانی که در اختیار دارید صورت خواهد گرفت. باید یک بخش به فضای پخت و پز و بخش دیگر به فضای ذخیره و نگهداری مواد غذایی اختصاص داده شود، ضمن این که مکان مناسبی نیز برای شستشوی ظروف و تجهیزات آشپرخانه باید در نظر داشته باشید.

تجهیزات ظروف رستوران

لوازمی مثل انواع اجاق گاز، دیگ و سیخ‌های کباب، باربکیو، یخچال نگهداری مواد غذایی و … از جمله ادواتی است که می‌توانید آنها را به صورت دست دوم نیز تهیه کنید و به این ترتیب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های این بخش داشته باشید.
تصمیم برای افتتاح یک رستوران احتیاج به برنامه ریزی دقیقی برای تجهیز کردن رستوران با وسایل مورد نیاز دارد اما نیازی نیست که تمامی تجهیزات آشپزخانه صنعتی را برای رستوران تان خریداری نمایید. اولین کاری که شما باید برای خرید تجهیزات رستوران انجام دهید این است که چه منویی را می خواهید در رستوران به مشتریان ارائه دهید و خرید تجهیزات رستوران را بر آن اساس انجام دهید. زیرا برای تهیه غذاهای مختلفی احتیاج دارید تا نوع مناسبی را از تجهیزات رستوران را خریداری نمایید.
اگر شما بخواهید یک رستوران سنتی داشته باشید و یا یک فست فود راه اندازی نمایید باید از تجهیزات رستوران مناسبی استفاده نمایید. همچنین برای اینکه هزینه ای اضافی برای خرید تجهیزات رستوران پرداخت نکنید باید بدانید که دقیقاً می خواهید چه غذاهایی را به مشتریان ارائه نمایید. بنابراین ما نمی توانیم دقیقاً به شما بگوییم چه نوع از تجهیزات رستوران برای شما مورد نیاز می باشد.
برای خرید انواع تجهیزات رستوران باید بهترین برند را انتخاب نمایید ولی بسیاری از برندهای هستند که پاسخگوی نیاز شما می باشند و شما باید نوعی مناسب از آن ها را خریداری نمایید. اما به هر حال می توانیم برای خرید تجهیزات رستوران به شما راهنمایی هایی ارائه نماییم.

دستورالعمل‌های پایه برای خرید تجهیزات رستوران

قبل از خرید تجهیزات برای یک رستوران، لازم است که اهداف تجاری خود را در مورد غذاهای رستوران تعیین کنید.‌ ابتدا باید در مورد منوی رستوران و حجم خروجی غذا تصمیم بگیرید و بعد از آن در مورد تجهیزات مورد نیاز تهیه این منو، به نتیجه برسید. تصویر کلی از منوی نهایی، دستورالعمل اول برای شروع یک رستوران است. چند قانون ساده در مورد شروع یک رستوران وجود دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم.

وسایل مورد نیاز کافه رستوران

خرید از یک برند

در بعضی موارد بهتر است به کیفیت بیشتر از هزینه توجه نماییم. هیچ کس هنگام خرید، هزینه تعمیر و نگهداری را حساب نمی‌کند. در صورتی که خدمات پس از فروش، گارانتی و کیفیت تجهیزات آشپزخانه، تاثیر زیادی در فعالیت بلند مدت آن خواهد داشت.

تجهیزات مکانیزه

تجهیزات مدرنی که کار کردن با آنها ساده است ( خلال کن، سرخ کن سیب زمینی، کباب پز اتوماتیک و… )، زمان زیادی را از کارکنان شما صرفه جویی خواهد کرد. همچنین با تلاش کمتر، بازدهی و خروجی بالاتری دارد. به کارکنان کمتری نیاز خواهید داشت و مشتریان بیشتری را سرویس خواهید داد.

تولیدکننده مطمئن

خریدهای خود را از یک تولیدکننده مشخص و مطمئن انجام دهید. با این کار، می‌توانید در طولانی مدت، از تخفیف‌ها و شرایط پرداخت بهتر استفاده کنید. تولید کننده‌ها از مشتریان خود، حمایت‌های ویژه ای می‌کنند و حتی ممکن است بعد از مدتی، شرایط ارسال را نیز برای شما ساده‌تر کنند.

تهیه نقشه جانمایی ماشین آلات و اجزای دکوراسیون رستوران

اولین و مهم ترین قدم قبل از صرف هرگونه هزینه و شروع مراحل تجهیز و دکور رستوران ، تهیه نقشه بسیار تخصصی جانمایی ماشین آلات و اجزای دکوراسیون فروشگاه می باشد . همه چیز به این نقشه بستگی دارد. وسعت آشپزخانه، وسعت سالن پذیرایی، تعداد میز و صندلی، تهیه منوی غذایی، تنوع محصولات، تعداد پرسنل و … همه و همه زمانی مشخص خواهد شد که نقشه جانمایی ماشین آلات و اجزای دکوراسیون رستوران به دست آمده باشد.

تهیه-نقشه-جانمایی-ماشین-آلات

تهیه نقشه های تخصصی برقکشی، گاز کشی، آب و فاضلاب و تهویه آشپزخانه باید بلافاصله بعد از تعیین وضعیت جانمایی ماشین آلات و اجزای دکوراسیون رستوران توسط متخصصین با تجربه تهیه و تدوین شود تا از بروز هرگونه اتصال برق، افت فشار گاز در حین پخت، مشکلات بهداشتی، سرایت بوی غذا به سالن پذیرایی و … جلوگیری شود.

 تهیه و طراحی منوی غذایی رستوران:

طراحی منوی رستوران یک تخصص کاملا علمی است که پیرامون آن کتاب های متعددی نگارش شده و اصول آن در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شوند . اصول اساسی طراحی منوی رستوران بر پایه یک سری زیر ساخت هایی است که اگر این زیرساخت ها درست و صحیح رعایت نشوند، طراحی منوی غذاها مشکلات زیادی را برای فروشگاه به وجود خواهد آورد .

 تهیه لیست ماشین آلات، اجزای دکوراسیون و سایر تجهیزات رستوران

یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی رستوران تهیه یک لیست تخصصی از ماشین آلات آشپزخانه رستوران و سایر تجهیزات فروشگاه می باشد که می بایست با در نظر گرفتن درجه کیفی و کمی رستوران، منوی غذایی طراحی شده، کیفیت و قیمت محصولات، مساحت و ظرفیت سرویس دهی فروشگاه، نقشه جانمایی ماشین آلات و اجزای دکوراسیون، مسیر خط تولید محصولات، ظرفیت کنتور برق و گاز فروشگاه، موقعیت مکانی و … توسط کارشناس متخصص برنامه ریزی شده و با رعایت کیفیت مناسب و مقرون به صرفه بودن آنها نسبت به درآمدهای پیش بینی شده مجموعه تهیه و نصب و راه اندازی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *