مقالات

انواع دیگ چلوپز صنعتی

قیمت چلوپز صنعتی انواع دیگ چلوپز صنعتی

یکی از تجهیزات آشپزخانه ی صنعتی از دسته تجهیزات پخت، انواع دیگ چلوپز صنعتی در اقسام مختلف است که جهت پخت برنج، خورشت، مرغ، سوپ و حلیم مورد استفاده قرار میگیرند. در دسته بندی دیگ ها که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، آنچه که مهم و حائز اهمیت است استحکام، مقاومت و کیفیت آن ها است. به دلیل استفاده مکرر و آن هم در حجم بالا دیگ ها باید از موادی ساخته شوند که پاسخگوی این حجم از استفاده باشند.

قابلیت دیگ چلوپز صنعتی

انواع دیگ صنعتی :

1- دیگ استیل
2- دیگ پرسی
3- دیگ حلیم
4- دیگ سرخ کن
5- دیگ چلوپز
6- دیگ خورشت پز

ما در این مقاله به شرح دیگ چلوپز صنعتی که یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی است می پردازیم.

دیگ چلو پز جزء تجهیزات آشپزخانه صنعتی (تجهیزات پخت رستورانها) است که برای پخت برنج اعم از چلو و یا پلو به کمک بخار و فشار بالا در مدت زمان کم در آشپزخانه های صنعتی، کترینگ ها و رستوران ها استفاده می گردد.

این دیگ ها بصورت استوانه ای و یا مکعبی در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند. از آنجا که آبگیری، جوش آوری آب برنج، آبکشی برنج نیمه پز و دم کردن برنج همه در خود دیگ انجام میگیرد. سرعت کار بسیار بالاتر رفته و نیروی انسانی و فضای کمی نیز نیاز دارد.

چلوپز
rice

اجزاء تشکیل دهنده دیگ های چلوپز:

دیگ های چلو پزصنعتی از قسمت های ذیل تشکیل شده اند.
  • بدنه دیگ
  • آبکش
  • شیر تخلیه
  • درب
  • پایه ها
  • مشعل و کوره

بدنه دیگ:

عایق های به کار رفته در بدنه دیگ تماما عایق فشرده بوده تا باعث بزرگ شدن بیش از اندازه دیگ نشود و این دیگ صنعتی مجهز به سوپاپ خروجی بخار و سوپاپ ایمنی و گیج فشار می باشد. که باعث می شود انواع دیگ چلو پز صنعتی شرکت پویاصنعت هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کارایی و اطمینان رضایت مشتریان را جلب کنند. عموما برای عایق بندی دیگ و دیواره های آن از پشم شیشه استفاده می شود.

قیمت چلوپز صنعتی

آبکش:

دیگ چلوپز صنعتی دارای آبکش استیل با ارتفاع 35 سانتیمتر است که هم برای آبکش کردن و هم برای دم کردن برنج از آن استفاده می شود. آب کش دیگ پلوپز صنعتی یک تکه است و به صورتی گرد بدون گوشه طراحی شده است تا هم برنج در آن باقی نماند. و هم شستشو دیگ راحت تر گردد و نهایتا باعث آبکشی راحت تر برنج شود.

شیر تخلیه:

انواع دیگ چلوپز صنعتی برند پویاصنعت دارای شیر تمام استیل است که تخلیه آب و برنج و شستشوی دیگ را آسان می کند. شیر تخلیه دیگ بر اساس سایز دیگ تعیین می گردد و هم بر اساس سفارش مشتری قابل تنظیم است.

درب دیگ:

انواع دیگ چلوپز صنعتی برند پویاصنعت دارای درب دوجداره پرسی از ورق استنلس استیل ۳۰۴ همراه با لولای استیل می باشد. و به همراه نوار سیلیکونی مخصوص صنایع غذایی با ظرفیت گرمایی ۶۰۰ درجه پوشانده شده است. مجموعه درب دیگ مجهز به لولای فنر دار می باشد. لذا به هنگام باز شدن درب (تا انتهای مسیر باز شدن) می بایست دست اپراتور حائل درب باشد تا از پرتاب و رها شدن درب (به هنگام باز شدن) جلوگیری گردد.

به منظور ایمنی هرچه بیشتر بر روی لولا، قفل فنر دار تعبیه شده است که اپراتور در هنگام بستن درب می بایست این اهرم را خلاص کند. لاستیک دور درب از جنس سیلیکون بهداشتی بوده که توسط آپارات دو سر آن به یکدیگر اتصال داده شده است. به منظور عمل آب بندی بخار دارای سطح مقطع توخالی است و لذا از تماس وسایل نوک تیز و برنده جداً خودداری گردد.

پایه های قابل تنظیم:

انواع دیگ چلوپز صنعتی برند پویاصنعت جهت راحتی بیشتر با پایه های قابل تنظیم طراحی شده اند تا در صورت نیاز بتوان آنها را تنظیم و سپس استفاده کرد.

مشعل و کوره:

دیگ چلوپز صنعتی برند پویاصنعت دارای یک دودکش ساخته شده از ورق استیل می باشد که این مورد هوا رسانی و سوختن بهتر شعله ها را در پی دارد.

قیمت دیگ چلوپز صنعتی

با توجه به انواع دیگ چلوپز صنعتی طبیعتا این روش ساخت و متریال است که قیمت چلوپز صنعتی را تعیین می کند. از آنجا تولیدکنندگان چلوپز صنعتی مختلفی در ایران و خارج از کشور وجود دارند. هرکدام از تولیدکنندگان روش بخصوصی در ساخت آن به کار می برند طبیعتا قیمت تولیدی هرکدام از تولیدکنندگان نیز متفاوت است.

این دیگ با انجام آزمایشهای مختلف و تایید از طرف سازمان استاندارد ملی به مشتری تحویل می گردد. جهت تعیین قیمت دیگ چلوپز بهتر است با بررسی متریال به کاربرده شده و کارآیی آن اقدام به استعلام قیمت نمایید. صرفا اطلاع از قیمت چلوپز صنعتی کمکی به شما در تهیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی نمی نماید.

زمان پخت در دیگ چلوپز صنعتی:

با توجه به استانداردهایی که براساس آزمون و خطا بدست آورده ایم برای هر 250 نفر تقریبا 90 دقیقه زمان نیاز است تا برنج آماده شود و در هر تایم کاری بین 2 تا 4 بار امکان پخت مجدد برنج وجود دارد. کمترین زمان ممکن برای طبخ برنج 20 الی 30 دقیقه است و بیشترین زمان مورد نیاز 45 تا 90 دقیقه می باشد. زمان پخت برنج کاملا به تعداد نفراتی که قرار است برایشان برنج پخته شود، بستگی دارد.

چیزی که مشخص و مشهود می باشد این است که این دیگ های صنعتی خیلی بیشتر و سریع تر نسبت به دیگ های سنتی و قدیمی، برنج را می پزند. دیگ های چلوپز صنعتی به دو شکل استوانه ایی و مکعبی می باشند که بر اساس سلیقه و انتخاب مشتری طراحی شده اند. جنس این دیگ ها نیز از استیل ضد خش، آلومینیوم و پروفیل می باشد.

نحوه انتخاب دیگ پلوپز صنعتی :

برای انتخاب دیگ چلوپز صنعتی اولین نکته تعداد نفرات مدنظر می باشد که قرار است غذا بدهید.
جهت پخت برنج برای 50-80 نفر یک دیگ صنعتی 50 لیتری کافی است.
جهت پخت برنج برای 120-150 نفر باید دیگ برنج 150 لیتری استفاده شود.
جهت پخت برنج برای 200 تا 230 نفر باید دیگ پلوپز 250 لیتری استفاده شود.
جهت پخت پلو برای 300 تا 330 نفر دیگ چلوپز صنعتی 360 لیتری مناسب است.
و برای ظرفیت های بالای 350 نفر از دیگ پلوپز صنعتی 380 لیتری باید استفاده شود.
علاوه بر ظرفیت دیگ صنعتی از دیگر عوامل انتخاب باید به جنس و ضخامت
ورقه های استیل به کار رفته در دیگ و همچنین نحوه عایق بندی آن دقت شود.

دیگ های صنعتی علاوه بر اینکه برای ظرفیت های مختلفی دیگ چلوپز یا دیگ پلوپز صنعتی تولید کرده از ضخیم ترین ورقهای استیل 304 و 316 نگیر در ساخت دیگ استفاده کرده است تا در برابر گرما مقاوم باشد.

از عوامل مهم در انتخاب دیگ صنعتی باید به محیط کار و سایز دیگ صنعتی اشاره کرد و با توجه به محدودیت ها در محیط کاری بعضی از آشپزخانه ها باید به ابعاد دیگ پلوپز صنعتی نیز توجه شود. بعد از این عوامل تاثیر گذار در انتخاب دیگ پلوپز به خدمات پس از فروش آن نیز باید توجه کرد و همچنین سابقه شرکت تولید کننده دیگ های صنعتی نیز در انتخاب بسیار باید مورد توجه باشد.

مفتخر است تیم پویا صنعت یزد بعد از یک دهه تجربه در ساخت انواع دیگ های صنعتی و کسب دانش در این زمینه بهترین و مقاوم ترین دیگ های صنعتی را به شما عزیزان ارائه می دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *